Weissbuch Version August 2013
Weissbuch Version August 2013
Weissbuch Version August 2013
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Organsystem/Klinik Empirische Therapie Alternative (Penicillinunverträglichkeit,<br />
nicht Typ 1-Allergie)<br />
Meningitis, bakteriell<br />
• bei Auslandanamnese<br />
Nekrotisierende<br />
Faszitis<br />
Pneumonie<br />
• Aspiration und CAP<br />
(schwere CAP)<br />
• hospital acquired<br />
< 5d<br />
• hospital acquired<br />
> 5d und VAP<br />
Sepsis ohne Fokus<br />
• ambulant erworben<br />
Ceftriaxon 2 x 2 g i.v.<br />
± Amoxicillin 6 x 2 g i.v.<br />
evtl. + Vancomycin<br />
2 x 1 g i.v.<br />
Imipenem 4 x 500 mg<br />
i.v. + Clindamycin<br />
3 x 900 mg i.v.<br />
Piperacillin / Tazobactam<br />
3 x 4.5 g i.v. + Clindamycin<br />
3 x 900 mg i.v.<br />
Amoxicillin / Clavulansäure<br />
3 x 1.2 – 2.2 g i.v.<br />
(+ Clarithromycin<br />
2 x 500 mg)<br />
Amoxicillin / Clavulansäure<br />
3 x 1.2 – 2.2 g i.v.<br />
Piperacillin / Tazobactam<br />
3 x 4.5 g i.v.<br />
Amoxicillin / Clavulansäure<br />
3 x 2.2 g i.v.<br />
± Amikacin 1 x 15 mg/kg<br />
(max. 1 g / d)<br />
Vancomycin 2 x 1 g i.v.<br />
und Rücksprache mit<br />
DA Infektiologie<br />
Imipenem 4 x 500 mg i.v.<br />
+ Clindamycin<br />
3 x 900 mg i.v.<br />
Ceftriaxon 1 x 2 g<br />
für CAP<br />
Ceftriaxon 1 x 2 g i.v. +<br />
Metronidazol 3 x 500 mg<br />
i.v. / p.o.<br />
(bei Aspiration)<br />
Ceftriaxon 1 x 2 g i.v.<br />
Cefepim 2 x 2 g i.v.<br />
Cefepim 2 x 2 g i.v.<br />
• nosokomial erworben<br />
Piperacillin / Tazobactam<br />
3 x 4.5 g i.v.<br />
Cefepim 3 x 2 g i.v.<br />
Urosepsis Ceftriaxon 1 x 2 g i.v. Ceftriaxon 1 x 2 g i.v.<br />
4. Literatur<br />
1. American College of Chest Physicians / Society of Critical Care Medicine<br />
Consensus Conference Committee: Definitions for sepsis and organ<br />
failure and guidelines for the use of innovative therapies in sepsis. Crit<br />
Care Med 20:864-874, 1992<br />
2. Annane D, Bellisant E and Cavaillon JM: Septic shock. Lancet 365:63-78,<br />
2005<br />
3. Bochud PY, Glauser MP and Calandra T: Antibiotics in sepsis. Int Care<br />
Med 27:S33-S48, 2001<br />
4. Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al: Early goal-directed therapy in<br />
the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med<br />
345:1368-1377, 2001<br />
5. Dellinger RP, Vincent JL: Surviving Sepsis Campaign: International<br />
guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2008.<br />
Intensive Care Med 34:17-60, 2008<br />
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