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2011 (pdf, 4 MB) - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

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Arbeits- und

Arbeits- und Forschungsbericht 2011 und Planung 2012 Arbeitsmedizinische Poliklinik Kooperationen mit anderen AGs mit AG Arbeitstoxikologie und Immunologie (federführend) und Zentralbereich mit Zentralbereich (federführend) mit AG Psychomentale Belastung mit AG Betriebliche Epidemiologie (federführend) Qualitätsziel nach ISO DIN EN 9001:2008 Wahlpflichtcurriculum „Präventive Medizin“ entwickelt und hier verankert sein. Die Patienten-Zahl in der arbeitsmedizinischen Poliklinik mit arbeits- und umweltmedizinischer Sprechstunde sowie die Anzahl spezieller arbeitsmedizinischer Vorsorge- und Eignungsuntersuchungen fielen durch Personalwechsel und -engpässe leicht ab, konnten Ende des Jahres aber verstetigt werden. Ein mittelständisches Unternehmen wird dauerhaft arbeitsmedizinisch betreut, hierüber wird die in der arbeitsmedizinischen Weiterbildung der Assistenten geforderte Teilnahme an Arbeitsplatzbegehungen, ASA-Sitzungen u.a. gesichert. Weitere Planungen: Halten der hohen Qualität und der Zahl der arbeitsmedizinischen Vorsorgeuntersuchungen und Betriebsbetreuung mit Sicherstellung des Erhalts der vollen Weiterbildungsermächtigung für Arbeitsmedizin im Rahmen der poliklinischen Versorgung des UKE, der klinischen Untersuchungen und des Biomonitorings von Begasungsmittel- Exponierten. Isocyanat-Asthma. Teilprojekt: Arbeitsplatzbezogene Untersuchungen Zusammenstellung und Analyse der Ergebnisse von 25 spezifischen bronchialen Expositionen mit Isocyanaten, im Besonderen der Sensibilisierungsparameter im Vergleich zur bronchialen Antwort. Darstellung der Ergebnisse auf der Jahrestagung der DGP 2011 (Liem L, Budnik L, Preisser A, Baur X. Pneumologie 2011;65:S17). Weiterhin Publikation der Ergebnisse einer Mitarbeiteruntersuchung eines Betriebes der Polyurethanherstellung mittels Biomonitoring (NDA), klinische Untersuchung mit Spirometrie und Immunglobulin- Bestimmungen. Das Biomonitoring gab die eruierte NDI-Belastung effektiv wieder. Prävention und Management des Berufsasthmas. Teilprojekt: S2k-Leitlinie „Prävention und Management des Berufsasthmas“ (Abschluss 2011) Mitwirkung bei der Literaturaus- und bewertung für die S2k-Leitlinie, Publikation (Wilken D, Baur X, Barbinova L, Preisser A, Mejer E, Rooijackers J, Heederik D. Eur Respir Rev; im Druck) Lungenfunktionsveränderungen durch Arbeiten in Tiefkälte Fortsetzung der halbjährlichen Vorsorgeuntersuchungen gegenüber Tiefkälte (< -45°) exponierter Arbeiter (n=12). Statistische Auswertung der Ergebnisse von 7 Untersuchungen im 3,5jährigen Verlauf (n=28). Darstellungen der Lungenfunktionsuntersuchungen im Längsschnitt bei der DGAUM Jahrestagung 2011 (Wegner R, Wilken D, Preisser A, Baur X. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 2011;46(3):172) und beim ATS-Kongress 2012 (Wilken et al., angenommen). Die internationale Publikation ist eingereicht. Dioxine und Hexachlorcyclohexane Die Auswertungen der Dioxin-Kohorte konnten abgeschlossen werden. Die internationale Veröffentlichung der Ergebnisse ist eingereicht. Qualitätsziele 2011 - Stand Praktische Umsetzung der EDV-gestützten Patientenverwaltung (Implementierung in die Arbeit der Poliklinik) ist noch in der Umsetzungsphase Qualitätsziele 2012 – Planung • Ausbau der internen Kooperation und Integration • Fachliches Profil stärker akzentuieren • Sicherung der Methodenkompetenz • Internetpräsenz optimieren AG Clinical Occupational Medicine The occupational and environmental outpatient department is an important centre, unique in Hamburg, for receiving patients offering advice, coordinating occupational clinicians and helping general practitioners, as part of the outpatient department of the UKE (see performance statistics p. 97). The patients seen by the department are recruited into many of the research projects, especially the two major ZfAM themes: (1) The assessment of health risks from fumigant and toxic industrial chemicals in imported goods and containers (with AG 43

Working and Research Activities 2011 and Plans 2012 Occupational Toxicology and Immunology). The patients are expertly investigated and fully advised; internet and phonebased surveys of occupational clinicians and employers; affected individuals and the media are expertly informed. (2) The diagnosis of lung and pleural disorders caused by asbestos. A great emphasis is placed on the early detection methodologies of occupational lung and pleural disorders, especially obstructive pathologies with diffusion dysfunction, as well as occupational asthma. The pathogenic potential of chrysotile and crocydolith are being compared from analysis of the published literature under the direction of the Centre Executive. Primarily, the various methods for measuring diffusion capacity with CO or NO, the alveolar-arterial oxygen partial pressure difference and exhaled NO are investigated. Further developments include the establishment of concepts and investigation protocols for prevention in occupational medicine and for the standardisation of methods, especially in difficult circumstances such as offshore. Medical education in the specialist discipline of occupational medicine is conceived and organized by the AG, notably the further improvement and consolidation of the quality of the current curricula and the representation of occupational medicine in many teaching modules and in the newly incorporated obligatory course in “Preventative Medicine“, a part of the Model Degree in Medicine at the UKE (beginning in the winter of 2012). Projects 2011-2012 Major Activities and Results Health Risks Posed by Goods Transport directed by AG Occupational Toxicology and Immunology External: Institute of Tumor Biology (UKE); Frauenhofer Institut IASIS, WHO Collaborating Centres Lung and Pleural Disorders Caused by Asbestos with Central Executive and AG Occupational Epidemiology Side project: Lung function changes and neuropsychological findings after accidental toxic exposure Workers who were exposed accidentally or occupationally, as part of their import or logistics activites, to residual levels of fumigants were systematically and prospectively investigated. The predominant symptoms of neurological (headaches, lack of concentration) and respiratory complications (irritating asthma) were found, as expected, and their incidence published. Although the various fumigants (hydrogen phosphide, bromomethane, 1,2dichlorethane and dichloromethane) produce similar symptoms, the perceived effects of hydrogen phosphide dissipated within weeks or months, whereas disturbances caused by exposure to 1,2-dichlormethane have continued for more than 5 years, so far, with headaches, neurological problems and asthma continuing unabated. Status 2011 • Standardisation of the investigation protocol and of the evaluation of the lung function results, laboratory analyses and neuropsychological methods • International publication of the results and the disease sequelae and progression for the patients investigated (n=42, with 26 confirmed or suspected toxic exposure), fumigant attributions, presentation and evaluation of the results and conclusions (Preisser AM, Budnik LT, Hampel E, Baur X. Sci Total Environ 2011;409:3106-3113). • Presentation of the results and assignment of different possibilities according to clinical findings at the Symposium of the International Maritime Health Association 2011 (Preisser AM, Budnik LT, Baur X. International Symposium on Maritime Health. 6-10 September, Odessa, Ukraine. Book of abstracts, Odessa 2011:98) Plan 2012 • Publication of clinical diagnostic evaluation upon suspicion of toxic effects from fumigant exposure (Preisser AM, Budnik LT, Baur X. Zbl Arbeitsmed 2012;62(1):40-42) • Further recruitment of affected patients, cooperation with affected employer. Side project: Lung function investigations of workers previously exposed to asbestos The restricted lung functions from asbestos-induced lung and pleural disorders that most affect the quality of life include a reduced lung volume and the reduced diffusion of oxygen from the alveoli to the blood capillaries. The verification of the restricted gas exchange in the lung is confirmed by blood gas analysis and by measuring the diffusion capacity of CO and NO. Gas exchange can also be directly measured using spiroergometry to determine the resting and active alveolar-arterial oxygen potential. An evaluation of lung compliance provides information about fibrosis of the lung connective tissue. Also, a precise determination of the FeNO component of the alveolar NO concentration provides a reasonable indicator of inflammatory processes. Status 2011 • Conclusion of the statistical evaluation of the data and diagnoses, results from the spirometry and body plethysmography, DL,CO, FeNO, lung compliance data, X-ray results 44

2006 (pdf, 24 MB) - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
2012 (pdf, 7 MB) - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
April 2011 [pdf, 3,06 MB] - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
pdf, 3,71 MB - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
März 2013 [pdf, 1,74 MB] - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
2010 - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Durchwahlen - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
November 2011 [pdf, 1,9 MB] - Universitätsklinikum Hamburg ...
Oktober 2007 [pdf, 2,6MB] - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
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Geschäftsbericht 2008 - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Folien (pdf, 15MB) - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Mai 2010 - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Das UKE bewegt sich - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Das Neue UKE - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Das erste Zuhause - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
März 2013 - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
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