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Einführung - KOPS - Universität Konstanz

Einführung - KOPS - Universität Konstanz

Einführung - KOPS - Universität Konstanz

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246<br />

nannter „key elements“, die das Behandlungsergebnis positiv beeinflussen können: „Certain<br />

key elements and issues that can be significant in their ability to positively influence patient<br />

outcomes are light, (both natural and artificial), orientation and access to nature and the out-<br />

side, clarity of access (both exterior and interior circulation), physical cues to way finding<br />

outside and inside the building(s), control, privacy (..), order, space size and configuration<br />

appropriate and consistent with the clinical philosophy, colour, secruity, convenient patient<br />

flow, and efficient layouts that support staffing and overall functional operation.“ 744 Dieser<br />

Sachverhalt kommt beispielsweise im Standard EC.3 zum Ausdruck, der sich aber nicht in der<br />

Sektion III, sondern in der Sektion II („Organization Focused Functions“) befindet. Dort heißt<br />

es: 745<br />

EC.3.1 The hospital establishes an environment that meets the needs of patients, encourages<br />

a positive self-image, and respects their human dignity.<br />

Bedenkt man, daß in der Fachliteratur zum Qualitätsmanagement die Bedeutung der Struktur-<br />

komponente für das Erreichen guter Ergebnisse eine eher untergeordnete Rolle spielt, kommt<br />

die Aufnahme der oben dargestellten Strukturstandards in das Handbuch der „Joint Commis-<br />

sion“ und die ausdrückliche Betonung ihrer Funktion für das Erzielen eines guten Behand-<br />

lungsergebnisses durchaus einer Aufwertung gleich.<br />

Die prozeßorientierten Standards des Handbuchs können in zwei Kategorien unterteilt<br />

werden: Standards, die sich ausschließlich auf die Verbesserung von Prozessen beziehen und<br />

solche, bei denen die Prozeßverbesserung zu einem guten Behandlungsergebnis führen soll.<br />

Der letztgenannte Sachverhalt wird in der Einleitung bzw. <strong>Einführung</strong> von zwei Kapiteln in<br />

der Sektion I („Patient-Focused Functions“) und Sektion II („Organization Focused Functi-<br />

ons“) wie folgt beschrieben: „The goal of the patient and family education function is to im-<br />

prove patient health outcomes by promoting healthy behaviour and involving the patient in<br />

care and care decisions,“ 746 und „The goal of the improving organization function is to ensure<br />

that the organization designs processes well and systematically monitors, analyzes, and im-<br />

744<br />

Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations. Hospital Accreditation Standards 2001,<br />

S. 193.<br />

745<br />

Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations. Hospital Accreditation Standards 2001,<br />

S. 215.<br />

746<br />

Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations. Hospital Accreditation Standards 2001,<br />

S. 143.

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