"Block Room" für die Regionalanästhesie: Ein Beispiel

SonoABCD

aus der Praxis für den Praktiker. Literatur ist verlinkt.
(Rosenblatt´s Original von 1984 ist leider über unsere Zugriffsmöglichkeiten nur kostenpflichtig zu bekommen.)

Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg


Literatur

Rosenblatt RM, Shal R (1984)

The Design and Function of a Regional

Anesthesia Block Room

at Regional Anesthesia & Paint Medicine / BMJ Journals (formerly: The

Journal of Neural Blockade in Obstetrics, Surgery, & Pain

Control 1984;9:12-16.)


%0-4XDOLW\,PSURYHPHQW5HSRUWVXZGRLEPMTXDOLW\XZ



0DULD&KD]DSLV1DYNLUDQ.DXU'DPRQ.DPPLQJ

8QLYHUVLW\&ROOHJH+RVSLWDO/RQGRQ


Brigid Brown, 1 Ekta Khemani, 2 Cheng Lin, 1 Kevin Armstrong 1

5HJLRQDODQDHVWKHVLDKDVPXOWLSOHNQRZQEHQHILWVRYHUJHQHUDODQDHVWKHVLDDORQHEXWUHTXLUHVWLPHDQGH[SHUWLVHIRULWVDSSOLFDWLRQ7KLV

VWXG\DLPHGWRGHFUHDVHDQDHVWKHWLFWLPHDQGLQFUHDVHWRWDOVXUJLFDORSHUDWLYHWLPHE\LQVWLWXWLQJD௱EORFNURRP௲ZKHUHUHJLRQDODQDHVWKHVLD

To cite: Brown B, Khemani E,

QHUYHEORFNVFRXOGEHSURYLGHGE\H[SHUWDQDHVWKHWLVWVLQUHJXODUVFKHGXOHGVHVVLRQV

$EDVHOLQHDXGLWVKRZHGWKDWKRXUVSHUGD\ZDVVSHQWRQSHUIRUPLQJQHUYHEORFNV'HYHORSPHQWRIWKHEORFNURRPDOORZHGQHUYHEORFNVWR

EHSHUIRUPHGLQSDUDOOHOWRVXUJLFDORSHUDWLRQVUHGXFLQJWKHPHDQDQDHVWKHWLFFRQWUROWLPHIURPPLQVWRPLQV7KLVIUHHGWLPHIRUDQ

H[WUDRSHUDWLYHFDVHSHUGD\,QDGGLWLRQSRROLQJRIH[SHUWLVHWRRQHVLWHKDVDOORZHGH[FHOOHQWWHDFKLQJRSSRUWXQLWLHVIRUDQDHVWKHWLFWUDLQHHV

and in the BR resulted in late OR starts. There was limited

DQGDVSHFLILFWUDLQLQJSURJUDPPHIRUUHJLRQDODQDHVWKHVLDLVEHLQJSURGXFHG

,QFRQFOXVLRQLQVWLWXWLQJDEORFNURRPKDVLPSURYHGWKHHIILFLHQF\RIRXUWKHDWUHFRPSOH[DQGLPSURYHGWKHVHUYLFHGHOLYHUDEOHWRRXUSDWLHQWV


Open access

Improving patient flow in a regional

anaesthesia block room

ABSTRACT

Lin C, et al. Improving Can J Anesth/J patient Can

University

Anesth (2011)

Hospital

58:725–732

is a tertiary academic centre in

flow in a regional DOI anaesthesia 10.1007/s12630-011-9518-2

London, Ontario, Canada. A designated space known as

block room. BMJ Open Quality

the block room (BR) supports a model of care to perform

2019;8:e000346. REPORTS doi:10.1136/ OF

bmjoq-2018-000346

regional

ORIGINAL

anaesthesia

INVESTIGATIONS

prior to entering the resource intense

operating room (OR). Stress due to time pressure was

reported by BR staff. It was presumed that upstream

Received 29 January 2018

Revised 8 August 2018

delays in patient admission, preparation, transportation

Accepted 8 March 2019

data for a patient’s preoperative transit at our institution.

A prospective quality improvement project was conceived

to understand and address concerns surrounding patient

flow. Using Plan–Do–Study–Act (PDSA) methodology, we

collected baseline data of patients perioperative transit

and performed three PDSA cycles for improvement. We

established targets for OR entry time and patient arrival

Stephen J. Head, MD •

to the BR. Rachael

We examined Seib,

communication MD •

between the

Jill A. Osborn, MD, surgical PhD •

preparation Stephan unit, K. BRandORs, W. Schwarz, involved stakeholders MD, PhD

in decision making and continuously sourced feedback

DUHEHLQJRSHUDWHGRQLQWKHDWUHUHGXFHVDQDHVWKHWLFURRPWLPH

BMJ Quality Improvement report

times. Medical and nursing staff working in

the BR reported feeling stressed by multiple

patients requiring blocks at the same time,

poor communication between the BR and

the ORs and delays in receiving patients from

the surgical preparation unit (SPU). Additionally,

perceived inefficiencies in the BR

was thought to contributed to delays in OR

start time.

As part of a continuous model for improvement,

this project was undertaken to both

understand and address these concerns by

collecting baseline data to delineate the issues

surrounding flow in the BR and to trial rapid

feedback changes in the form of Plan–Do–

Study–Act (PDSA) cycles for improvement.

A ‘‘swing room’’ model based on regional anesthesia reduces

turnover time and increases case throughput

Un modèle de « salle en rotation » basée sur l’anesthésie régionale

réduit le temps entre les cas et augmente le volume de cas

DQGFDQSRWHQWLDOO\LQFUHDVHWLPHDYDLODEOHIRUVXUJLFDOSURFHGXUHV

for improvement. Over three incremental rapid PDSA

Received: 15 September 2010 / Accepted: 11 May 2011 / Published online: 3 June BACKGROUND

2011


Ohne und mit „Block Room“? Vergleich der Prozessketten:

- Anästhesieleistungen bis Freigabe ohne und mit Störungen

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Patient

1

Seriell

Patient

1

Block Room

Patient Patient Patient

12 12 3

(Anfang mit redundantem Backup)

idealer Ablauf mit Störungen idealer Ablauf mit Störungen

Patient

Patient

1 2

Patient

3

Verzögerungen

1

1

3

wird

vorgezogen

2

1

2

keine

Verzögerungen

2

2

3

3

3

4 4

1

4


Block Room“ für Regionalanästhesie

Eliminieren von 2 Nadelöhren der Prozesskette

Einbestellen - OP Vorplanung (Chirurgie)

Patient

1

Einleitung

1 (Anästhesie)

Wartebereich AOZ, Zimmer/Vorbereitung

1

2 4 3

1

Patient

1

2

1

3

Block Room (Anästhesie)

2

OP (Chirurgie

mit Anästhesie)

2

OP (Chirurgie

mit Anästhesie)

Entlassmanagement (Anästhesie mit Chirurgie)

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)


Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg


Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

Sichtfenster

zum OP-Saal

ist Teil des OP-Bereiches

(nach Einschleusung)

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg


Sichtfenster vom Block Room

in den OP-Saal und Zeitanzeige


Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

1 Block Room

1 Anästhesist in Rufnähe zum OP (10 m)

1x Med. Assistenzpersonal Anästhesie

3 Patienten

1 mobiles Ultraschallgerät

1 OP-Saal

1x Med. Assistenzpersonal Anästhesie

Betreuung und Monitoring im OP

1-2 Chirurgen

1 OP-Mitarbeiter, 1 Springer

1 Patient

1 freier Anästhesist im OP-Bereich auf Zuruf

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg


Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

1-2 Block Rooms

2 Anästhesisten in Rufnähe zum OP (10 m)

(1 Anästhesist koordiniert Personal, OP usw.)

1-2 Med. Assistenzpersonal Anästhesie

bis 6 Patienten

1-2 mobile Ultraschallgeräte

2 OP-Säle

2x Med. Assistenzpersonal Anästhesie

Betreuung und Monitoring im OP

2-4 Chirurgen

2 OP-Mitarbeiter, 2 Springer

2 Patienten

1 freier Anästhesist im OP-Bereich auf Zuruf

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg


Block Room“ für Regionalanästhesie

Fundament der FAST-Track Chirurgie

R. Breitkreutz, H.M. Ramme, P. Hahn, F. Unglaub, M. Geuting et al. (2020)

Block Room“ der Handchirurgie / Anästhesie, Vulpius Klinik, Bad Rappenau

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg

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