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“DIAQUICK” DOA Multi-6 Cup - Dialab

“DIAQUICK” DOA Multi-6 Cup - Dialab

“DIAQUICK” DOA Multi-6 Cup - Dialab

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<strong>“DIAQUICK”</strong> <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong><br />

for the qualitative detection of multiple drugs of abuse in human urine<br />

For in vitro diagnostic use only.<br />

For diagnosis and therapeutic monitoring only.<br />

For use by medical professionals only.<br />

<strong>Multi</strong>-test panel with integrated urine collection cup and temperature strip for the<br />

simultaneous, qualitative detection of multiple drugs and metabolites in human<br />

urine.<br />

Package insert<br />

<strong>DOA</strong> MULTI-6 CUP (AMP,MET,BZO,COC,MOP,THC) Z06667CE 1 TEST<br />

INTENDED USE & SUMMARY<br />

Urine based tests for multiple drugs of abuse range from simple immunoassay tests<br />

to complex analytical procedures. The speed and sensitivity of immunoassays have<br />

made them the most widely accepted method to test urine for multiple drugs of<br />

abuse. The "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> is a lateral flow chromatographic<br />

immunoassay for the qualitative detection of following drugs of abuse without the<br />

need of additional instruments:<br />

Test Calibrator Cut-off (ng/mL)<br />

Amphetamine (AMP) d-Amphetamine 1,000<br />

Benzodiazepines (BZO) Oxazepam 300<br />

Cocaine (COC) Benzoylecgonine 300<br />

Marihuana (THC) 11-nor-Δ 9 -THC-9 COOH 50<br />

Methamphetamine (MET) d-Methamphetamine 1,000<br />

Morphine (MOP) Morphine 300<br />

This test will also detect other related compounds, please refer to the Analytical<br />

Specificity table in this package insert. This assay provides only a preliminary<br />

analytical test result. A more specific alternate chemical method must be used in<br />

order to obtain a confirmed analytical result. Gas chromatography/mass<br />

spectrometry (GC/MS) is the preferred confirmatory method. Clinical consideration<br />

and professional judgment should be applied to any drug of abuse test result,<br />

particularly when preliminary positive results are used. For in vitro diagnostic use<br />

only.<br />

TEST PRINCIPLE<br />

The "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> is an immunoassay based on the principle of<br />

competitive binding. Drugs which may be present in the urine specimen compete<br />

against their respective drug conjugate for binding sites on their specific antibody.<br />

During testing, a urine specimen migrates upward by capillary action. A drug, if<br />

present in the urine specimen below its cut-off concentration, will not saturate the<br />

binding sites of its specific antibody coated on the particles. The antibody coated<br />

particles will then be captured by the immobilized drug conjugate and a visible<br />

colored line will show up in the test line region of the specific drug strip. The colored<br />

line will not form in the test line region if the drug level is above its cut-off<br />

concentration because it will saturate all the binding sites of the antibody coated on<br />

the particles. A drug-positive urine specimen will not generate a colored line in the<br />

specific test line region of the strip because of drug competition, while a drugnegative<br />

urine specimen or a specimen containing a drug concentration less than<br />

the cut-off will generate a line in the test line region. To serve as a procedural<br />

control, a colored line will always appear at the control line region indicating that<br />

proper volume of specimen has been added and membrane wicking has occurred.<br />

REAGENTS<br />

Each test line in the test panel contains mouse monoclonal antibody-coupled<br />

particles and corresponding drug-protein conjugates. A goat antibody is employed<br />

in each control line.<br />

PRECAUTIONS<br />

• For medical and other professional in vitro diagnostic use only.<br />

• Do not use after the expiration date.<br />

• The test device should remain in the sealed pouch until use.<br />

• All specimens should be considered as potentially hazardous and handled in the<br />

same manner as an infectious agent.<br />

• The used test panel should be discarded according to local regulations.<br />

STORAGE AND STABILITY<br />

Store as packaged in the sealed pouch either at room temperature or refrigerated<br />

(2-30°C). The test panel is stable through the expiration date printed on the sealed<br />

pouch. The test panel must remain in the sealed pouch until use. DO NOT<br />

FREEZE. Do not use beyond the expiration date.<br />

SPECIMEN COLLECTION AND PREPARATION<br />

Urine collected at any time of the day may be used. Urine specimens exhibiting<br />

visible precipitates should be centrifuged, filtered, or allowed to settle to obtain a<br />

clear supernatant for testing.<br />

SPECIMEN STORAGE<br />

Urine specimens may be stored at 2-8°C for up to 48 hours prior to assay. For<br />

prolonged storage, specimens may be frozen and stored below -20°C. Frozen<br />

specimens should be thawed and mixed before testing.<br />

MATERIALS PROVIDED<br />

- <strong>Cup</strong>s with multi-drug panels - Security seal labels<br />

- Package insert - Keys<br />

DIRECTIONS FOR USE<br />

Allow the test panel, urine specimen, and/or controls to equilibrate to room<br />

temperature (15-30°C) prior to testing.<br />

1. Bring the pouch to room temperature before opening it. Remove the cup from<br />

the sealed pouch and use it as soon as possible.<br />

2. Remove the key by twisting it from the center of the cup cap.<br />

3. Collect specimen in the cup and secure the cap tightly by pressing down on the<br />

pull tab until an audible click is heard.<br />

4. Check the temperature label (Temp Label) up to 4 minutes after specimen<br />

collection. A green color will appear to indicate the temperature of the urine<br />

specimen. The proper range for an unadulterated specimen is 32-38°C (90-<br />

100°F).<br />

5. Date and initial the security seal label, then place it over the cap.<br />

6. Place the cup on a flat surface and push the key into the socket of the cup to<br />

initiate the test. Start the timer.<br />

7. Remove the peel off label covering the test results and wait for the colored<br />

line(s) to appear. Read results at 5 minutes. Do not interpret results after 10<br />

minutes.<br />

INTERPRETATION OF RESULTS<br />

NEGATIVE:* A colored line in the control line region (C) and a colored line in the<br />

test line region (T) for a specific drug indicate a negative result. This indicates that<br />

the drug concentration in the urine specimen is below the designated cut-off level<br />

for that specific drug.<br />

*NOTE: The shade of color in the test line region (T) may vary, but it should be<br />

considered negative whenever there is even a faint colored line.<br />

POSITIVE: A colored line in the control line region (C) but no line in the test line<br />

region (T) for a specific drug indicates a positive result. This indicates that the drug<br />

concentration in the urine specimen exceeds the designated cut-off for that specific<br />

drug.<br />

INVALID: Control line fails to appear. Insufficient specimen volume or incorrect<br />

procedural techniques are the most likely reasons for control line failure. Review the<br />

procedure and repeat the test using a new test cup. If the problem persists,<br />

discontinue using the lot immediately and contact your local distributor.<br />

QUALITY CONTROL<br />

A procedural control is included in the test. A colored line appearing in the control<br />

line region (C) is considered an internal procedural control. It confirms sufficient<br />

specimen volume, adequate membrane wicking and correct procedural technique.<br />

Control standards are not supplied with this kit; however, it is recommended that<br />

positive and negative controls be tested as good laboratory practice to confirm the<br />

test procedure and to verify proper test performance.<br />

LIMITATIONS<br />

The "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> provides only a preliminary analytical result. A<br />

more specific chemical method must be used to obtain a confirmed result. Gas<br />

chromatography/mass spectrometry (GC/MS) is the preferred confirmatory method.<br />

2. It is possible that technical or procedural errors, as well as other interfering<br />

substances in the urine specimen may cause erroneous results.<br />

3. Adulterants, such as bleach and/or alum, in urine specimens may produce<br />

erroneous results regardless of the analytical method used. If adulteration is<br />

suspected, the test should be repeated with another urine specimen.<br />

4. A positive result indicates presence of the drug or its metabolites but does not<br />

indicate level of intoxication, administration route or concentration in urine.<br />

5. A negative result may not necessarily indicate drug-free urine. Negative results<br />

can be obtained when drug is present but below the cut-off level of the test.<br />

6. The test does not distinguish between drugs of abuse and certain medications.<br />

7. A positive result might be obtained from certain foods or food supplements.<br />

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PERFORMANCE CHARACTERISTICS<br />

Accuracy<br />

A side-by-side comparison was conducted using the "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong><br />

and commercially available drug rapid tests. Testing was performed on<br />

approximately 300 specimens. Presumptive positive results were confirmed by<br />

GC/MS. The following results were tabulated:<br />

% Agreement with Commercial Kit<br />

Specimen AMP THC COC MOP BZO MET<br />

Positive >99% >99% >99% 95% 99% >99%<br />

Negative >99% >99% 99% >99% >99% >99%<br />

Total >99% >99% 99% 97% 99% >99%<br />

% Agreement with GC/MS<br />

Specimen AMP THC COC MOP BZO MET<br />

Positive 94% 95% 95% 98% 99% 90%<br />

Negative 99% 96% >99% 97% 98% >99%<br />

Total 97% 95% 98% 97% 98% 95%<br />

Analytical Sensitivity<br />

A drug-free urine pool was spiked with drugs to the concentrations at ± 50% cut-off<br />

and ± 25% cut-off. The results are summarized below.<br />

Drug Conc. n AMP THC COC MOP 300 BZO MET<br />

(Cut-off range) - + - + - + - + - + - +<br />

0% Cut-off 30 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0<br />

-50% Cut-off 30 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0<br />

-25% Cut-off 30 26 4 24 6 25 5 20 10 24 6 25 5<br />

Cut-off 30 23 7 15 15 20 10 18 12 15 15 23 7<br />

+25% Cut-off 30 7 23 6 24 5 25 7 23 6 24 6 24<br />

+50% Cut-off 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30<br />

Analytical Specificity<br />

The following tables lists the concentration of compounds (ng/mL) that are detected<br />

positive in urine by the "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> at 5 minutes.<br />

AMP MET<br />

d-Amphetamine 1,000 d-Methamphetamine 1000<br />

d,l-Amphetamine 3,000 p-Hydroxymethamphetamine 30,000<br />

l-Amphetamine 50,000 l-Methamphetamine 8,000<br />

Phentermine 3,000 Mephentermine 50,000<br />

3,4-Methylendioxyamphetamine (MDA) 2,000 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) 2,000<br />

BZO COC<br />

Oxazepam 300 Benzoylecgonine 300<br />

Alprazolam 196 Cocaine 780<br />

α-Hydroxyalprazolam 1,262 Cocaethylene 12,500<br />

Bromazepam 1,562 Ecgonine 32,000<br />

Chlordiazepoxide 1,562 MOP 300<br />

Clonazepam 781 Morphine 300<br />

Clobazam 98 Codeine 300<br />

Clonazepam 781 Ethylmorphine 6,250<br />

Clorazepate 195 Hydrocodone 50,000<br />

Delorazepam 1,562 Hydromorphone 3,125<br />

Desalkylflurazepam 390 Levorphanol 1,500<br />

Diazepam 195 6-Monoacetylmorphine (6-MAM) 400<br />

Estazolam 2,500 Morphine 3-β-D-glucuronide 1,000<br />

Flunitrazepam 390 Norcodeine 6,250<br />

d,l-Lorazepam 1,562 Normorphine 100,000<br />

RS-Lorazepam glucuronide 156 Oxycodone 30,000<br />

Midazolam 12,500 Oxymorphone 100,000<br />

Nitrazepam 98 Procaine 15,000<br />

Norchlordiazepoxide 195 Thebaine 6,250<br />

Nordiazepam 390 MARIHUANA<br />

Temazepam 98 11-nor-Δ 9 -THC-9 COOH 50<br />

Triazolam 2,500 Cannabinol 20,000<br />

11-nor-Δ 8 -THC-9 COOH 30<br />

Δ 8 -THC 15,000<br />

Δ 9 -THC 15,000<br />

Cross-Reactivity<br />

A study was conducted to determine the cross-reactivity of the test with compounds<br />

in either drug-free urine or Amphetamine, Benzodiazepines, Cocaine, Marihuana,<br />

Methamphetamine, Morphine positive urine. The following compounds show no<br />

cross-reactivity when tested with the "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> (Urine) at a<br />

concentration of 100 μg/mL.<br />

Non Cross-Reacting Compounds:<br />

Acetophenetidin l-Cotinine Ketamine d-Pseudoephedrine<br />

N-Acetylprocainamide Creatinine Ketoprofen Quinidine<br />

Acetylsalicylic acid Deoxycorticosterone Labetalol Quinine<br />

Aminopyrine Dextromethorphan Loperamide Salicylic acid<br />

Amoxicillin Diclofenac Meprobamate Serotonin<br />

Ampicillin Diflunisal Methoxyphenamine Sulfamethazine<br />

l-Ascorbic acid Digoxin Methylphenidate Sulindac<br />

Apomorphine Diphenhydramine Nalidixic acid Tetracycline<br />

Aspartame Ethyl-p-aminobenzoate Naproxen Tetrahydrocortisone,<br />

Atropine β-Estradiol Niacinamide 3-Acetate<br />

Benzilic acid Estrone-3-sulfate Nifedipine Tetrahydrocortisone<br />

Benzoic acid Erythromycin Norethindrone Tetrahydrozoline<br />

Bilirubin Fenoprofen Noscapine Thiamine<br />

d,l-Brompheniramine Furosemide d,l-Octopamine Thioridazine<br />

Caffeine Gentisic acid Oxalic acid d,l-Tyrosine<br />

Cannabidiol Hemoglobin Oxolinic acid Tolbutamide<br />

Chloralhydrate Hydralazine Oxymetazoline Triamterene<br />

Chloramphenicol Hydrochlorothiazide Papaverine Trifluoperazine<br />

Chlorothiazide Hydrocortisone Penicillin-G Trimethoprim<br />

d,l-Chlorpheniramine o-Hydroxyhippuric acid Perphenazine d,l-Tryptophan<br />

Chlorpromazine 3-Hydroxytyramine Phenelzine Uric acid<br />

Cholesterol d,l-Isoproterenol Prednisone Verapamil<br />

Clonidine Isoxsuprine d,l-Propanolol Zomepirac<br />

Cortisone<br />

REFERENCES<br />

1. Tietz NW. Textbook of Clinical Chemistry. W.B. Saunders Company.<br />

1986; 1735<br />

2. Baselt RC. Disposition of Toxic <strong>Multi</strong>-Drugs and Chemicals in Man. 2nd<br />

Ed. Biomedical Publ., Davis, CA. 1982; 488<br />

3. Hawks RL, CN Chiang. Urine Testing for Drugs of Abuse. National<br />

Institute for Drug Abuse (NIDA), Research Monograph 73, 1986<br />

DIALAB Produktion und Vertrieb von chemisch – technischen Produkten<br />

und Laborinstrumenten Gesellschaft m.b.H.<br />

A – 2351 Wiener Neudorf, Austria, IZ-NÖ Süd, Hondastrasse, Objekt M55<br />

Phone: ++43 (0) 2236 660910-0, Fax: ++43 (0) 2236 660910-30, e-mail:<br />

office@dialab.at<br />

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„DIAQUICK“ <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong><br />

für den qualitativen Nachweis von Drogen in menschlichem Urin<br />

Nur für den in-vitro-diagnostischen Gebrauch. Nur für die Diagnose und<br />

das Überwachen therapeutischer Maßnahmen. Nur für den Gebrauch<br />

durch medizinisches Personal.<br />

<strong>Multi</strong>-Testkarte mit integriertem Urinsammelbecher und Temperaturmessstreifen für<br />

den gleichzeitigen qualitativen Nachweis von mehreren Drogen bzw. deren<br />

Metaboliten in menschlichem Urin.<br />

<strong>DOA</strong> MULTI-6 CUP (AMP,MET,BZO,COC,MOP,THC) Z06667CE 1 TEST<br />

ANWENDUNG & KLINISCHE BEDEUTUNG<br />

Drogentests für Urin für den gleichzeitigen Nachweis von verschiedenen Drogen<br />

gibt es in unterschiedlichsten Ausführungen und reichen von einfacheren<br />

Immunoassays bis hin zu komplexen analytischen Methoden. Die schnell<br />

erzielbaren Ergebnisse und die hohe Sensitivität haben sie zu den meist<br />

verbreitetsten Tests für den gleichzeitigen Nachweis von mehreren Drogen in Urin<br />

gemacht. Der "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> ist ein immunchromatographischer<br />

Membranschnelltest für den qualitativen Nachweis der folgenden Drogen ohne<br />

zusätzlich benötigte Instrumente:<br />

Test Kalibrator Cut-off (ng/mL)<br />

Amphetamin (AMP) d-Amphetamin 1,000<br />

Benzodiazepin (BZO) Oxazepam 300<br />

Cocain (COC) Benzoylecgonin 300<br />

Marihuana (THC) 11-nor-Δ 9 -THC-9 COOH 50<br />

Methamphetamin (MET) d-Methamphetamin 1,000<br />

Morphin (MOP) Morphin 300<br />

Mit diesem Test werden auch andere, verwandte Substanzen miterfasst. Die<br />

notwendigen Informationen können aus der Tabelle “analytische Spezifität“<br />

entnommen werden. Dieser Test liefert nur ein vorläufiges analytisches Ergebnis.<br />

Eine andere, spezifischere chemische Methode muss für ein endgültiges Ergebnis<br />

herangezogen werden. Gaschromatographie/Massenspektrometrie (GC/MS) ist die<br />

Bestätigungsmethode der Wahl. Die Berücksichtigung klinischer Aspekte und eine<br />

professionelle Beurteilung der Ergebnisse sollten für jeden Drogentest angewandt<br />

werden, besonders dann, wenn nur vorläufige positive Testergebnisse vorliegen.<br />

Nur für die In-vitro-Diagnostik.<br />

TESTPRINZIP<br />

Der "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> ist ein Immunoassay, der auf dem Prinzip der<br />

kompetitiven Bindung basiert. Drogen, die im Urin enthalten sein könnten,<br />

verdrängen das Drogen-Goldkonjugat von den Bindungsstellen am Antikörper.<br />

Während der Testdurchführung wandert die Urinprobe durch die Kapillarkräfte die<br />

Membran entlang aufwärts. Sind Drogen unterhalb der entsprechenden cut-off<br />

Konzentrationen in der Urinprobe enthalten, so werden die Bindungsstellen der<br />

spezifischen antikörperbeschichteten Partikel nicht abgesättigt. Die<br />

antikörperbeschichteten Partikel werden dann vom immobilisierten Drogenkonjugat<br />

gebunden und es bildet sich im Testfenster des entsprechenden Teststreifens eine<br />

farbige Testlinie aus. Die gefärbte Testlinie erscheint nicht, wenn die<br />

Drogenkonzentration über der entsprechenden cut-off Konzentration liegt, weil alle<br />

Bindungsstellen der mit Antikörpern beschichteten Partikel mit Drogenmolekülen<br />

besetzt sind. Daher führt eine drogenpositive Urinprobe aufgrund der<br />

Verdrängungsreaktion nicht zu einer gefärbten Testlinie auf dem jeweiligen<br />

Teststreifen, während eine negative Urinprobe bzw. eine Urinprobe, die Drogen<br />

unterhalb der cut-off Konzentration enthält, zu einer sichtbaren Testlinie führt. Die<br />

Kontrolllinie muss sich unabhängig von der Anwesenheit des Analyts immer bilden.<br />

Sie dient als interne Kontrolle und zeigt an, dass ausreichend Probe aufgetragen<br />

wurde und dass der Test funktioniert.<br />

REAGENZIEN<br />

Jede Testlinie auf der Testkarte enthält Partikel, die mit monoklonalen<br />

Mausantikörpern sind und das korrespondierende Drogen-Protein-Konjugat. Ein<br />

Ziegenantikörper ist in den Kontrolllinien enthalten.<br />

VORSICHTSMAßNAHMEN<br />

• Nur für medizinische und andere professionelle in-vitro-diagnostische Zwecke<br />

geeignet! Nicht nach Überschreiten des Ablaufdatums verwenden!<br />

• Der Test sollte erst unmittelbar vor der Testdurchführung aus der Verpackung<br />

entnommen werden!<br />

• Alle Proben sollten als potenziell infektiös betrachtet werden und so behandelt<br />

werden, wie infektiöses Material.<br />

• Die verwendeten Tests müssen entsprechend den regional gültigen<br />

Bestimmungen entsorgt werden.<br />

LAGERUNG & HALTBARKEIT<br />

Der Test sollte bei 2-30°C oder im Kühlschrank gelagert werden. Der Test ist bis<br />

zum auf der Verpackung angegebenen Ablaufdatum haltbar. Der Test muss in der<br />

versiegelten Verpackung bis kurz vor der Testdurchführung gelagert werden. Nicht<br />

einfrieren! Ablaufdatum beachten!<br />

PROBENGEWINNUNG UND PROBENVORBEREITUNG<br />

Der für diesen Test verwendete Urin kann zu jeder Tageszeit gesammelt werden.<br />

Urinproben mit sichtbarem Präzipitat sollten zentrifugiert oder gefiltert werden.<br />

Geeignet ist auch das Absetzenlassen von Trübungen.<br />

PROBENLAGERUNG<br />

Urinproben können bei 2-8°C bis zu 48 Stunden aufbewahrt werden. Für eine<br />

längere Lagerung ist eine Temperatur von -20°C erforderlich. Eingefrorene Proben<br />

müssen vor der Testdurchführung komplett aufgetaut werden.<br />

IM KIT ENTHALTENE KOMPONENTEN<br />

- Becher mit integrierter Testkarte - Sicherheitslabels<br />

- Packungsbeilage - Schlüssel<br />

TESTDURCHFÜHRUNG<br />

Vor Durchführung des Tests sind die Patientenproben sowie das Kontroll- und<br />

Referenzmaterial auf Raumtemperatur (20°-30°C) zu bringen.<br />

1. Der Becher wird aus der versiegelten Verpackung entnommen und so bald wie<br />

möglich verwendet.<br />

2. Entfernen Sie den Schlüssel, indem Sie ihn mit einer drehenden Bewegung<br />

aus der Mitte des Deckels herausziehen.<br />

3. Die Probe wird im Becher gesammelt und der Deckel wird dicht verschlossen,<br />

indem die Lasche nach unten gedrückt wird, bis ein hörbares Klicken<br />

vernommen wird.<br />

4. Das Temperaturlabel sollte innerhalb von 4 Minuten nach der<br />

Probengewinnung kontrolliert werden.<br />

5. Es erscheint eine grüne Farbe und zeigt damit die Temperatur der Urinprobe<br />

an. Der Normalbereich bei nicht verfälschtem Urin liegt zwischen 32 und 38°C.<br />

6. Beschriften Sie die Sicherheitsetikette und kleben Sie sie über die<br />

Verschlusskappe.<br />

7. Stellen Sie den Becher auf eine flache Unterlage und drücken Sie den<br />

Schlüssel in die Buchse, damit der Test gestartet wird. Nun wird die Stopuhr<br />

gestartet.<br />

8. Um die Ergebnisse ablesen zu können, muss zuvor die Abziehetikette, die<br />

zunächst das Ergebnisfenster verdeckt, abgezogen werden. Die Ergebnisse<br />

sollten nach 5 Minuten abgelesen werden. Die Ergebnisse nicht später als<br />

nach 10 Minuten ablesen.<br />

INTERPRETATION DER ERGEBNISSE<br />

NEGATIV:* Es erscheinen zwei farbige Linien für einen Testparameter. Eine in der<br />

Kontrollregion (C) und eine in der Testregion (T). Ein negatives Resultat zeigt an, dass<br />

keine Droge in der Probe ist, bzw. deren Konzentration unter der Nachweisgrenze des<br />

Tests liegt.<br />

*Achtung: Eine sehr schwache Linie in der Testregion (T) zeigt an, dass die<br />

Drogenkonzentration der Probe, nahe dem Cut-off Wert des Testsystems liegt.<br />

Auf jeden Fall ist der Test beim Erscheinen einer, wenn auch noch so schwachen Linie,<br />

als negativ zu werten und gegebenenfalls mit einer spezifischeren Methode nochmals<br />

zu untersuchen.<br />

POSITIV: Eine farbige Linie erscheint in der Kontrollzone (C). Es bildet sich keine<br />

Linie in der Testregion (T) auf dem entsprechenden Teststreifen. Ein positives<br />

Resultat zeigt an, dass die Drogenkonzentration in der Probe über dem<br />

entsprechenden Cut-off Wert des Testes liegt.<br />

UNGÜLTIG: Weder in der Kontrollzone (C) noch in der Testzone (T) eines<br />

Testparameters erscheint eine gefärbte Linie. Dies zeigt eine falsche Testdurchführung,<br />

ein Versagen der Testkarte oder eine Verfälschung der Probe an. Auf jeden Fall den<br />

Test mit einer neuen Testkarte wiederholen. Bei neuerlichem Versagen des Tests bitte<br />

notieren Sie die Lot. Nummer und das Ablaufdatum des Tests und kontaktieren Sie den<br />

Händler.<br />

QUALITÄTSKONTROLLE<br />

Eine interne Kontrolle zur Überprüfung der richtigen Durchführung ist auf der<br />

Testeinrichtung beinhaltet. Eine rote Linie in der Kontrollregion (C) dient zur<br />

Kontrolle der richtigen Durchführung. Die rote Linie bestätigt, dass genügend<br />

Probenvolumen aufgebracht und der Test richtig durchgeführt wurde.<br />

Kontrollstandards sind im Testkit nicht enthalten. Trotzdem wird empfohlen,<br />

negative und positive Proben zur Überprüfung des Tests heranzuziehen um in<br />

Übereinstimmung mit den Good Laboratory Practice Richtlinien die Funktion des<br />

Tests zu verifizieren zu können.<br />

EINSCHRÄNKUNGEN DER METHODE<br />

Der "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> liefert nur ein vorläufiges analytisches Ergebnis.<br />

Eine andere, spezifischere chemische Methode muss für ein endgültiges Ergebnis<br />

herangezogen werden. Gaschromatographie/Massenspektrometrie (GC/NS) ist die<br />

Bestätigungsmethode der Wahl.<br />

1. Es besteht die Möglichkeit, dass technische Fehler auftreten oder Fehler bei der<br />

Testdurchführung gemacht werden. Außerdem können im Urin vorhandene<br />

störende Substanzen zu fehlerhaften Ergebnissen führen.<br />

2. Verfälschende Substanzen in Urin, wie Bleichmittel oder Alaun, können<br />

unabhängig von der verwendeten Methode zu fehlerhaften Ergebnissen führen.<br />

Wenn eine Verfälschung vermutet wird, so sollte der Test mit einer neuen Probe<br />

wiederholt werden.<br />

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3. Ein positives Ergebnis zeigt an, dass Drogenspuren im Urin nachgewiesen<br />

werden konnten. Dieses Ergebnis sagt aber nichts bezüglich einer möglichen<br />

Intoxikation, der Art der Verabreichung oder der Konzentration im Urin aus.<br />

4. Ein negatives Ergebnis bedeutet nicht zwingend, dass im Urin keine<br />

Drogenspuren vorhanden sind. Negative Ergebnisse können auch dann zu<br />

beobachten sein, wenn die Konzentration unterhalb des jeweiligen Cut-off Wertes<br />

liegt.<br />

5. Der Test kann nicht zwischen bestimmten Medikamenten und Drogen<br />

unterscheiden.<br />

6. Ein positives Ergebnis kann durch bestimmte Supplemente oder Nahrungsmittel<br />

ausgelöst werden.<br />

TESTCHARAKTERISTIK<br />

Genauigkeit<br />

Es wurde ein Vergleich zwischen dem "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> und einem<br />

kommerziell erhältlichen Schnelltest durchgeführt. Es wurden ca. 300 Proben für<br />

diese Evaluierung verwendet. Vorläufige positive Ergebnisse wurden mit GC/MS<br />

bestätigt. Die Ergebnisse sind der folgenden Tabelle zu entnehmen.<br />

%Übereinstimmung mit kommerziellem Kit<br />

Probe AMP THC COC<br />

MOP<br />

BZO MET<br />

300<br />

Positiv >99% >99% >99% 95% 99% >99%<br />

Negativ >99% >99% 99% >99% >99% >99%<br />

Total >99% >99% 99% 97% 99% >99%<br />

% Übereinstimmung mit GC/MS<br />

Probe AMP THC COC<br />

MOP<br />

BZO MET<br />

300<br />

Positive 94% 95% 95% 98% 99% 90%<br />

Negative 99% 96% >99% 97% 98% >99%<br />

Total 97% 95% 98% 97% 98% 95%<br />

Analytische Sensitivität<br />

Ein drogenfreier Urin wurde mit Drogen versetzt (Konzentrationen: ± 50% cut-off<br />

und ± 25% cut-off). Die Ergebnisse sind in der folgenden Tabelle aufgelistet:<br />

Drogenkonz.<br />

n<br />

(Cut-off Bereich)<br />

AMP THC COC MOP 300 BZO MET<br />

- + - + - + - + - + - +<br />

0% Cut-off 30 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0<br />

-50% Cut-off 30 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0<br />

-25% Cut-off 30 26 4 24 6 25 5 20 10 24 6 25 5<br />

Cut-off 30 23 7 15 15 20 10 18 12 15 15 23 7<br />

+25% Cut-off 30 7 23 6 24 5 25 7 23 6 24 6 24<br />

+50% Cut-off 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30 0 30<br />

Analytische Spezifität<br />

In der folgenden Tabelle sind die Substanzen und deren jeweilige Konzentrationen<br />

aufgelistet, die mit dem "DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> nach 5 Minuten ein positives<br />

Ergebnis liefern:<br />

AMP MET<br />

d-Amphetamin 1,000 d-Methamphetamin 1000<br />

d,l-Amphetamine 3,000 p-Hydroxymethamphetamin 30,000<br />

l-Amphetamin 50,000 l-Methamphetamin 8,000<br />

Phentermin 3,000 Mephentermin 50,000<br />

3,4-Methylendioxyamphetamine(MDA) 2,000 3,4-Methylenedioxymethamphetamine(MDMA) 2,000<br />

BZO COC<br />

Oxazepam 300 Benzoylecgonin 300<br />

Alprazolam 196 Kokain 780<br />

α-Hydroxyalprazolam 1,262 Cocaethylen 12,500<br />

Bromazepam 1,562 Ecgonine 32,000<br />

Chlordiazepoxide 1,562 MOP 300<br />

Clonazepam 781 Morphin 300<br />

Clobazam 98 Codein 300<br />

Clonazepam 781 Ethylmorphin 6,250<br />

Clorazepate 195 Hydrocodon 50,000<br />

Delorazepam 1,562 Hydromorphon 3,125<br />

Desalkylflurazepam 390 Levorphanol 1,500<br />

Diazepam 195 6-Monoacetylmorphine (6-MAM) 400<br />

Estazolam 2,500 Morphine 3-β-D-glucuronid 1,000<br />

Flunitrazepam 390 Norcodein 6,250<br />

d,l-Lorazepam 1,562 Normorphin 100,000<br />

RS-Lorazepam glucuronid 156 Oxycodon 30,000<br />

Midazolam 12,500 Oxymorphon 100,000<br />

Nitrazepam 98 Procain 15,000<br />

Norchlordiazepoxid 195 Thebain 6,250<br />

Nordiazepam 390 MARIHUANA<br />

Temazepam 98 11-nor-Δ 9 -THC-9 COOH 50<br />

Triazolam 2,500 Cannabinol 20,000<br />

11-nor-Δ 8 -THC-9 COOH 30<br />

Δ 8 -THC 15,000<br />

Δ 9 -THC 15,000<br />

Kreuzreaktivität<br />

Es wurde eine Studie durchgeführt, um die Kreuzreaktivität des Testes mit<br />

verschiedenen Substanzen in drogenfreiem Urin, und Amphetamin-,<br />

Benzodiazepin-, Cocain-, Marihuana-, Methamphetamin-, Morphin-positivem Urin<br />

zu bestimmen. Die folgenden Verbindungen zeigten keine Kreuzreaktivität mit dem<br />

"DIAQUICK" <strong>DOA</strong> <strong>Multi</strong>-6 <strong>Cup</strong> bis zu einer Konzentration von 100 μg/mL:<br />

Nicht kreuzreaktive Verbindungen<br />

Acetophenetidin l-Cotinin Ketamin d-Pseudoephedrin<br />

N-Acetylprocainamid Creatinin Ketoprofen Quinidin<br />

Acetylsalicylsäure Deoxycorticosterone Labetalol Quinin<br />

Aminopyrin Dextromethorphan Loperamid Salicylsäure<br />

Amoxicillin Diclofenac Meprobamat Serotonin<br />

Ampicillin Diflunisal Methoxyphenamin Sulfamethazin<br />

l-Ascorbinsäure Digoxin Methylphenidat Sulindac<br />

Apomorphin Diphenhydramine Nalidixinsäure Tetracyclin<br />

Aspartam Ethyl-p-aminobenzoate Naproxe Tetrahydrocortison<br />

Atropin β-Estradiol Niacinamid 3-Acetat<br />

Benzilsäure Estron-3-sulfat Nifedipin Tetrahydrocortison<br />

Benzoesäure Erythromycin Norethindron Tetrahydrozolin<br />

Bilirubin Fenoprofen Noscapin Thiamin<br />

d,l-Brompheniramin Furosemide d,l-Octopamin Thioridazin<br />

Coffein Gentisic acid Oxalsäure d,l-Tyrosin<br />

Cannabidiol Hämoglobin Oxolinsäure Tolbutamid<br />

Chloralhydrat Hydralazine Oxymetazolin Triamteren<br />

Chloramphenicol Hydrochlorothiazid Papaverin Trifluoperazin<br />

Chlorothiazid Hydrocortisone Penicillin-G Trimethoprim<br />

d,l-Chlorpheniramin o-Hydroxyhippursäure Perphenazin d,l-Tryptophan<br />

Chlorpromazin 3-Hydroxytyramin Phenelzin Harnsäure<br />

Cholesterol d,l-Isoproterenol Prednison Verapamil<br />

Clonidin Isoxsuprin d,l-Propanolol Zomepirac<br />

Cortison<br />

LITERATUR<br />

1. Tietz NW. Textbook of Clinical Chemistry. W.B. Saunders<br />

Company. 1986; 1735<br />

2. Baselt RC. Disposition of Toxic <strong>Multi</strong>-Drugs and Chemicals in Man.<br />

2nd Ed. Biomedical Publ., Davis, CA. 1982; 488<br />

3. Hawks RL, CN Chiang. Urine Testing for Drugs of Abuse. National<br />

Institute for Drug Abuse (NIDA), Research Monograph 73, 1986<br />

DIALAB Produktion und Vertrieb von chemisch – technischen Produkten<br />

und Laborinstrumenten Gesellschaft m.b.H.<br />

A – 2351 Wiener Neudorf, Austria, IZ-NÖ Süd, Hondastrasse, Objekt M55<br />

Phone: ++43 (0) 2236 660910-0, Fax: ++43 (0) 2236 660910-30, e-mail:<br />

office@dialab.at<br />

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