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Schlüsselwörter - Osteologie Kongress 2012

Schlüsselwörter - Osteologie Kongress 2012

Schlüsselwörter - Osteologie Kongress 2012

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P 09 Persistence of intracellular collagen type II<br />

expression in monolayer cultures of bovine articular<br />

chondrocytes<br />

A. Tekari1 , S. Dolder1 , R. luginbuehl2 , W. Hofstetter1 , R. J. Egli3 1University of Bern - Group for Bone Biology and Orthopaedic Research, Bern; 2RMS- Foundation, Bettlach; 3University of Bern and RMS-Foundation - Group for Bone Biology<br />

and Orthopaedic Research, Bern and Bettlach<br />

Introduction: Cartilage is an avascular tissue with limited self-healing potential,<br />

hence damage to the tissue requires surgical attention. Repair strategies<br />

include filling the defect with cells or with an appropriate cell-seeded scaffold.<br />

For the selection of suitable starting materials (cells & tissues), the respective<br />

sources need to be characterized. Articular chondrocytes expanded in<br />

monolayer cultures may serve as a possible source of cells. Inherent to these<br />

cells, limiting their application, is their tendency to dedifferentiate and to develop<br />

a fibroblast-like phenotype. Whereas many studies documented this by<br />

measuring transcript levels of genes expressed specifically by chondrocyte lineage<br />

cells, we aimed to assess the intra-cellular levels of collagen type I (col I),<br />

collagen type II (col II), and S100 proteins during the process of dedifferentiation.<br />

Material and methods: Chondrocytes were isolated from bovine shoulder<br />

joints and cultured in monolayers until passage 11 (P11) was reached. At each<br />

passage, transcript levels of col I, col II, aggrecan, and versican were assessed<br />

by real-time PCR and normalized to levels of 18s mRNA. The presence of surface<br />

bound and intra-cellular (after cell permeabilization) col I, col II, and<br />

S100 protein was determined by flow cytometry.<br />

Results: Gene expression studies revealed, in comparison to P1 cells, an increase<br />

in the level of transcripts coding for col I and versican by a factor of 2<br />

at P4. Inversely, levels of transcripts encoding col II and aggrecan decreased by<br />

factors of 1000 and 10, respectively, by P8. The ratios col II/ col I and aggrecan/<br />

versican, both indicators of a chondrogenic phenotype, decreased from<br />

P1 to P8 by factors of 2000 and 20, respectively. The levels of intracellular col I<br />

and col II showed considerable fluctuations from P1 to P11. The ratio of intracellular<br />

col II/ col I was highest at P1 and decreased by P5 to about 30%. The<br />

levels of intracellular S100, proposed as a marker for chondrogenic potential of<br />

chondrocyte lineage cells, were highest at P1 and continuously decreased towards<br />

P11.<br />

Discussion: Primary chondrocytes, after expansion for several passages in<br />

monolayer cultures did dedifferentiate as evidenced by the changes in the<br />

levels of transcripts encoding chondrogenic (col II, aggregan) and fibroblastic<br />

(col I, versican) markers. In contrast, the rather modest decrease of the ratio<br />

of intracellular col II /col I protein in later passages does not reflect the<br />

pronounced differences observed in the ratio of the respective transcript levels.<br />

However, there exist different pools of collagens: intracellular, membrane<br />

bound and extracellular. Since only a small amount of collagen forms the intracellular<br />

pool, it might still be saturated even at the low transcript levels observed<br />

in later passages. Currently, we are further investigating the apparent<br />

discrepancy between the changes of the levels of transcripts and intracellular<br />

proteins.<br />

Keywords: Collagen type II, dedifferentiation, Chondrozyten<br />

Korrespondenzadresse: Adel Tekari, Department Clinical Research - Group<br />

for Bone Biology and Orthopaedic Research, Murtenstrasse 35, 3010 Bern, e-<br />

Mail: adel.tekari@dkf.unibe.ch<br />

2. ORTHOPÄDIE<br />

OSTEOlOGIE <strong>2012</strong> Basel<br />

© Schattauer <strong>2012</strong> <strong>Osteologie</strong> 1/<strong>2012</strong><br />

Downloaded from www.osteologie-journal.de on <strong>2012</strong>-04-04 | IP: 77.182.155.2<br />

For personal or educational use only. No other uses without permission. All rights reserved.<br />

P 10 Neue Strategie in der Alterstraumatologie? –<br />

Intramedulläre Stabilisierung durch ein photodynamisches<br />

Polymer – Erste klinische Erfahrungen am Humerus<br />

S. Heck 1 , S. Gick 1 , R. Rabiner 2 , D. Pennig 1<br />

1 St. Vinzenz-Hospital Köln - Klinik für Unfallchirurgie/Orthopädie, Hand- und<br />

Wiederherstellungschirurgie, Köln; 2 IlluminOss Medical Inc., East Providence, RI<br />

Bei Verwendung herkömmlicher Osteosyntheseverfahren dringt der Traumatologe<br />

am osteoporotischen Knochen nicht selten in Grenzbereiche vor. Implantatversagen<br />

ist eine häufige Komplikation. Mit dem hier weltweit erstmalig<br />

am Humerus eingesetzten photodynamischen Polymer (IlluminOss ® )<br />

wächst die Hoffnung, osteoporotisch bedingte Frakturen stabiler versorgen zu<br />

können.<br />

Das Verfahren kombiniert die Eigenschaften der seit Jahrzehnten erfolgreich<br />

in der Zahnmedizin eingesetzten Kunststoffe mit den aus der interventionellen<br />

Radiologie bzw. Kardiologie bekannten und vielfach bewährten Dacron-<br />

Ballonkathetern. Beide Werkstoffe finden in der modernen Unfallchirurgie/<br />

Orthopädie neue Anwendung. Das eingesetzte Methylacrylat wurde Ende<br />

2008 in der Humanmedizin zur Frakturbehandlung zugelassen. In Seldinger-<br />

Technik wird nach Reposition der Fraktur in den aufgebohrten Markraum<br />

ein Ballon-Katheter eingeführt. Der Ballon wird mit dem flüssigen Kunststoffmonomer<br />

befüllt und durch sichtbares blaues Lichts in ein hartes Polymer<br />

überführt. Das Implantatdesign erlaubt die Verriegelung mittels Schrauben<br />

in beliebigem Winkel, an jeder anatomisch vertretbaren Stelle. Somit kann<br />

die Stabilität zusätzlich erhöht werden. Das individuell anpassbare Implantat<br />

besitzt eine ausgesprochen hohe Rückstellkraft und erlaubt durch seine feh-<br />

lende Röntgendichte die uneingeschränkte Beurteilung des gesamten Knochens.<br />

In beiden vorliegenden Fällen wurden jeweils über 80jährige Patienten mit<br />

Z.n. Plattenosteosynthese bei distaler Humerusmehrfragmentfraktur und erneuter<br />

ipsilateraler Humerusschaftfraktur am proximalen Plattenende behandelt.<br />

Die proximalen Schrauben der beiden Platten am distalen Humerus wurden<br />

temporär entfernt, der Kunststoffballon antegrad in den Markraum eingebracht,<br />

mit dem Monomer befüllt und ausgehärtet. Nachfolgend konnten die<br />

beiden in situ belassenen distalen Platten mit Schrauben im Kunststoff-verstärkten<br />

Knochen fest fixiert werden. Nach proximaler Verriegelung konnte<br />

minimalinvasiv eine äußerst stabile Situation erreicht werden.<br />

Besonders stabile Konstrukte entstehen bei der Verwendung des intramedullären<br />

Kunststoffimplantats mit einer extramedullären Osteosynthese wie z.B. einer<br />

Platte. Hierbei spielt die Knochenqualität eine untergeordnete Rolle, da die<br />

Osteosyntheseplatte primär mit dem ausgehärteten Kunststoff und nicht alleinig<br />

mit dem Knochen verschraubt wird.<br />

Es steht hiermit ein Implantat zur Verfügung, das sich der individuellen Markraumkonfiguration<br />

des Menschen anpasst und entweder alleine oder in Kombination<br />

mit bewährten Osteosynthesetechniken gesunden und vor allem pathologisch<br />

geschwächten Knochen augmentativ stabilisieren kann.<br />

Keywords: Fraktur, intramedulläre Stabilisation, Alterstraumatologie, photodynamisches<br />

Polymer<br />

Korrespondenzadresse: Steffen Heck, St. Vinzenz-Hospital Köln - Klinik für<br />

Unfallchirurgie/Orthopädie, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Merheimer<br />

Str. 221-223, 50858-Köln Köln, e-Mail: thehecks@web.de<br />

A 29<br />

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