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Zoonosen Legionellose Pseudomonas Gruppeund Acinetobacter

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<strong>Zoonosen</strong><br />

<strong>Legionellose</strong><br />

<strong>Pseudomonas</strong> Gruppe<br />

und <strong>Acinetobacter</strong><br />

Dr. Bános nos Zsuzsanna<br />

28 Oktober 2008


GRAMNEGATIVE STÄBCHEN<br />

AEROB<br />

Bordetella<br />

Brucella (Z)<br />

Francisella (Z)<br />

<strong>Pseudomonas</strong><br />

<strong>Acinetobacter</strong><br />

Legionella<br />

FAKULTATIV ANAEROB<br />

Haemophilus<br />

Pasteurella (Z)<br />

Familie:<br />

Enterobacteriaceae<br />

Vibrionaceae<br />

Cardiobacterium<br />

Eikenella<br />

Kingella<br />

Actinobacillus<br />

ANAEROB<br />

Bacteroides<br />

Prevotella<br />

Porphyromonas<br />

Fusobacterium<br />

MIKROAEROPHIL<br />

Campylobacter<br />

Helicobacter


<strong>Zoonosen</strong>: <strong>Zoonosen</strong>:<br />

Brucella,<br />

Francisella, Pasteurella und<br />

Pest<br />

1. Brucella<br />

www.lshtm.ac.uk/.../archives/images/bruce1.jpg<br />

Sir David Bruce (1855-1931)


Brucellae<br />

Morphologie:<br />

Gramnegative Coccobacilli<br />

Züchtung:<br />

Agar - Anreicherungsmedien<br />

(Serum, Glycerine)<br />

CO2<br />

21 Tage<br />

Resistent!


Description: Brucella spp. Colony Characteristics: - A. Fastidious, usually not<br />

visible at 24h. - B. Grows slowly on most standard laboratory media (e.g. sheep<br />

blood, chocolate and trypticase soy agars). Pinpoint, smooth, entire translucent,<br />

non-hemolytic at 48h<br />

staff.vbi.vt.edu/pathport/pathinfo_images/Bru...


Brucellae<br />

Pathogenese, Infektion, Krankheitsbilder<br />

B. melitensis Ziege Maltafieber<br />

B. abortus Rind Morbus Bang<br />

B. suis Schwein Schweine Brucellose<br />

Anthropozoonose Alle Brucellose<br />

„Febris undulans” RES!<br />

(undulierendes Fieber)<br />

- von erkrankten Tiere (Fleisch, Milch)<br />

- durch direkten Kontakt oder kontaminierte Lebensmittel<br />

- Invasion durch Hautlesionen oder Konjunktiva oder<br />

Schleimhaut in GI Trakt


Brucella - Infektionsquellen<br />

Medmicro


Medmicro<br />

Brucella – Eintrittspforten<br />

Figure 28-1 Portals of entry for Brucella species.


Medmicro<br />

Brucella – Verbreitung


Figure. Acute unilateral scrotal swelling<br />

in a 27-year-old man with brucellosis.<br />

www.medscape.com/.../art-iim441224.fig.jpg


Fig.13.36 Brucellosis. Arthritis of the<br />

left knee. This was accompanied by<br />

fever, malaise, generalized myalgia and<br />

depression.<br />

Fig. 13.37 Orchitis – B. abortus


Brucellosis - Diagnose


Brucellose<br />

Diagnose<br />

Kultur: min. 5 Tage<br />

Serologie<br />

Antikörpernachweis<br />

Rörchenagglutination (Wright)<br />

IgM Chromatographie<br />

ELISA<br />

Therapie:<br />

Doxycyclin, Rifampicin, Streptomycin<br />

Prophylaxe:<br />

Vorsichtsmassnahmen<br />

Behandlung/Vernichtung der kranke Tiere<br />

WHO – Bioterrorkategorie B!!!<br />

Brucella IgM<br />

www.kit.nl


<strong>Zoonosen</strong>: <strong>Zoonosen</strong>:<br />

Brucella,<br />

Francisella, Pasteurella und<br />

Pest<br />

2. Francisella<br />

Tulare Lake; California, USA


Francisella tularensis<br />

Morphologie:<br />

Gramnegative Stäbchen<br />

Kälteresistent<br />

Kultivierung verboten!<br />

Nur in speziellen Laboratorien<br />

WHO – Bioterrorkategorie A!!!<br />

Pathogenese, Infektion<br />

- von kranken Tiere<br />

- durch direkten Kontakt<br />

oder Inhalation oder per os oder via Ektoparasiten<br />

KEINE ÜBERTRAGUNG zwischen Menschen


Francisella tularensis<br />

Krankheitsbilder:<br />

TULARAEMIE<br />

Lymphknoten, kleine Granulomen<br />

+ Ulzeröse Läsionen<br />

+ Nekrose<br />

Primär Komplex<br />

kutano-, okulo-, tonsilloglanduläre, (sichtbar!)<br />

thorakale, abdominale - (nicht sichtbar!) Formen<br />

Generalisation – Granulomenbildung!<br />

Diagnose: Serologie<br />

Prophylaxe:<br />

Expositionsprophylaxe<br />

Therapie:<br />

Streptomycin, Doxycyclin,<br />

Ciprofloxacin


A reported case of<br />

exposure of a patient to<br />

a wild rabbit, which<br />

subsequently died,<br />

suggested that tularemia<br />

was the likely etiology<br />

staff.vbi.vt.edu/.../Ftularensis


Description: Cervical Lymphadenitis in a Patient With Pharyngeal Tularemia;<br />

Patient has marked swelling and fluctuant suppuration of several anterior<br />

cervical nodes. Infection was acquired by ingestion of contaminated food or<br />

water. Source: World Health Organization<br />

staff.vbi.vt.edu/.../Ftularensis


Description: Chest<br />

Radiograph of a Patient With<br />

Pulmonary Tularemia<br />

staff.vbi.vt.edu/.../Ftularensis<br />

Description: These Francisella<br />

tularensis colonies show characteristic<br />

opalescence on cysteine heart agar<br />

with sheep blood (cultured at 37 C for<br />

72 hours). Note: On cysteine heart<br />

agar, F tularensis colonies are<br />

characteristically opalescent and do<br />

not discolor the medium


<strong>Zoonosen</strong>: <strong>Zoonosen</strong>:<br />

Brucella,<br />

Francisella, Pasteurella und<br />

Pest<br />

3. Pasteurella<br />

upload.wikimedia.org/.../4/42/Louis_Pasteur.jpg<br />

Louis Pasteur (1822-1895)


Pasteurella multocida<br />

Morphologie:<br />

Gramnegative, kleine Stäbchen<br />

Kultur:<br />

Blut- und Kochblutagar<br />

Pathogenese:<br />

Durch Hunden und/oder Katzenbiss<br />

Bei Immunschwäche: Sepsis!<br />

Therapie: Chirurgie, Penicilline<br />

medecinepharmacie.univ-fcomte.fr


Pasteurella multocida<br />

Fig. 10.55 Animal bite.<br />

Infected wound of finger<br />

following bite of domestic<br />

cat. P. multocida was<br />

isolated from the wound.<br />

aapredbook.aappublications.org


aapredbook.aappublications.org<br />

Pasteurella<br />

multocida<br />

cellulitis<br />

secondary to<br />

multiple cat<br />

bites about the<br />

face of a oneyear-old<br />

child


<strong>Zoonosen</strong>: <strong>Zoonosen</strong>:<br />

Brucella,<br />

Francisella, Pasteurella und<br />

Pest<br />

4. Pest – Yersinia pestis<br />

1863 - 1943


Yersinia pestis Gattung: Enterobacteriaceae!<br />

Morphologie: Gramnegative Stäbchen – bipolare Färbung<br />

www.lonlygunmen.de<br />

Giemsafärbung<br />

www.mja.com.au


Yersinia pestis<br />

KULTIVIERUNG IST VERBOTEN<br />

Nur in speziellen Laboratorien<br />

WHO – Bioterrorkategorie A!!!<br />

www.idph.state.il.us, www2.cnrs.fr, ww.knowledgenews.net,


Pest - XIV. Jh.


Yersinia pestis<br />

VIRULENZFAKTOREN<br />

Kapsel – Protein!<br />

V Antigen (Protein) Antiphagozytär<br />

W Antigen = Endotoxin<br />

Extrazelluläre Substanzen<br />

- Plasminogen – Aktivator – Protein (Pla)<br />

Ausbreitung, fibrinolytisch<br />

- Mausletales Toxin


Yersinia pestis<br />

Pathogenese, Infektion:<br />

Infektionsquelle:<br />

Ratten (und andere Nagetieren)→ Ratten Vernichtung!!!<br />

Übertragung:<br />

direkt Kontakt,<br />

Biss des Rattenflohs<br />

Penetration: Haut


Yersinia pestis<br />

Medmicro<br />

Figure 29-4 Pathogenesis of<br />

Y. pestis in plague patients.


Yersinia pestis<br />

Krankheitsbilder:<br />

1)Bubonenpest<br />

(geschwollene Lymphknoten)<br />

2) Septicaemie → haemorrhagische Entzündung<br />

3) Lungenpest = Pneumonie ← direkt aerogen<br />

Übertragung zwischen Menschen<br />

(Tröpfcheninfektion → primär Lungenpest)!


Bubonenpest<br />

Fig. 13.55 Plague. Enlarged tender inguinal lymphnodes in a Vietnamese<br />

child with bubonic plague.<br />

Fig. 13.56 Advanced stage of inguinal lymphadenitis in bubonoc plague.<br />

The nodes have undergone suppuration and the lesion has drained<br />

spontaneously.<br />

By courtesy of Dr. J.R. Cantey


Septische Pest<br />

Necrosis of<br />

finger tips of<br />

septicemic<br />

plague.<br />

Cutaneous Hemorrhages in Plague. Source www.cdc.gov<br />

www.imcworldwide.org


Lungenpest<br />

www.imcworldwide.org


Yersinia pestis<br />

Diagnose<br />

Klinisch<br />

Direkter Nachweis - Mikroskopisch<br />

Serologie – Rörchenagglutination, IF<br />

Therapie:<br />

Doxycyclin, Streptomycin


Biologische Waffen - Zusammenfassung<br />

Biologische Waffen: Organismen, Toxine,<br />

Viren<br />

Ziel:<br />

• Individuen, ganze Populationen erkranken zu<br />

lassen oder gar auszurotten<br />

• Ökonomische schaden<br />

Biokriegsführung (militärische Konflikts)<br />

Bioterrorismus (ideologische Motive)<br />

Bioverbrechen (persönliche Ziele)


Biologische Waffen - Zusammenfassung<br />

Tab. XVI. 16.1. (Hahn)<br />

Kategorie: A, B, C<br />

Gefährlichste: A<br />

B. anthracis, C. botulinum, F. tularensis, Y. pestis<br />

Einfache Kultivierung<br />

Ausbreitung durch Atemwege<br />

Hohe Letalität<br />

Therapie?<br />

Plötzliche Auftreten<br />

Zahlreiche Fälle


<strong>Zoonosen</strong><br />

<strong>Legionellose</strong><br />

<strong>Pseudomonas</strong> Gruppe<br />

und <strong>Acinetobacter</strong><br />

Dr. Bános nos Zsuzsanna<br />

28 Oktober 2008


<strong>Legionellose</strong><br />

Legionella pneumophila<br />

Morphologie:<br />

Gramnegative Stäbchen<br />

Aerobe<br />

www.lf3.cuni.cz


Legionella


Legionella<br />

www.waterscan.co.yu


Legionella pneumophila<br />

Geissel,<br />

Fimbriae


mcb.berkeley.edu<br />

Legionella


Legionella pneumophila<br />

Blutagar<br />

Kultur:<br />

Spezielle Nährmedien!<br />

BCYE (Hefeextract, Aktivkohle)<br />

(pH=9; Temperatur 35°C; 3 Tage)<br />

BCYE


BCYE<br />

www.lf3.cuni.cz<br />

Legionella<br />

Kultur


Legionella<br />

Kultur<br />

www.contractlaboratory.com


medecinepharmacie.univ-fcomte.fr<br />

Legionella


Legionella pneumophila<br />

Pathogenese-1:<br />

Infektionsquelle, Vorkommen:<br />

ubiquiter<br />

(Klimaanlagen, Gewässern,<br />

feuchtes Boden, Biofilms)<br />

Übertragung:<br />

aerogen - Tröpfcheninfektion!


www.ratsteachmicro.com


www.eco-khlamx.com


Legionella pneumophila<br />

Pathogenese-2:<br />

Fakultativ intrazellulär!<br />

Im Wasser: Protozoon<br />

In Menschen:<br />

Leukozyten,<br />

Entzündungsreaktion,<br />

Proteasen, Phospholipasen<br />

www.lifespan.org


Legionella in<br />

Amoeba<br />

FIGURE 40-7<br />

Electron<br />

micrograph<br />

showing<br />

L. pneumophila<br />

serogroup 1 in the<br />

process of<br />

dividing (arrows)<br />

within a vesicle of<br />

an amoeba<br />

(Hartmanella<br />

veriformis) cell.


Pathogenic cycle of Legionella<br />

microbewiki.kenyon.edu


textbookofbacteriology.net/Legionella.jpeg


Legionella pneumophila<br />

Krankheitsbilder:<br />

<strong>Legionellose</strong><br />

1) Pneumonie → Legionärskrankheit<br />

2) Pontiac-Fieber (nichtpneumonisch)<br />

Diagnose:<br />

Erregernachweis – Biopsie! BAL: direkt IF<br />

Kultur<br />

Antigendetektion – Urine<br />

Antikörpernachweis – Serologie; ELISA<br />

Prophylaxe: Vermeidung legionellenhaltiger Aerosole<br />

Therapie:<br />

Erythromycin, Tetracyclin, Rifampicin, FQ


Fig. 2.29 Legionnaires’ disease. Chest radiograph showing extensive<br />

consolidation affecting parts of all lobes of the lungs.


Diagnose<br />

Fig. 2.28 Legionella pneumophila. Specimen from bronchial biopsy taken through<br />

fibreoptic bronchoscope in a patient with fulminant Legionnaires’s disease. The organism<br />

can be isolated on selective culture media or by guinea pig inoculation. By courtesy of Dr.<br />

S. Fischer-Hoch


Fig. 2.30 Legionnaires’ disease. Autospy specimen showing<br />

consolidation of upper and lower lobes of right lung.


<strong>Zoonosen</strong><br />

<strong>Legionellose</strong><br />

<strong>Pseudomonas</strong> Gruppe<br />

und <strong>Acinetobacter</strong><br />

Dr. Bános nos Zsuzsanna<br />

28 Oktober 2008


<strong>Pseudomonas</strong> Gruppe<br />

<strong>Pseudomonas</strong> P. aeruginosa P<br />

Burkholderia B. mallei P<br />

B. pseudomallei P<br />

B. cepacia<br />

Stenotrophomonas S. maltophilia<br />

(Xanthomonas)<br />

P = pathogen


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Morphologie und Kultur:<br />

Gramnegative Stäbchen 1-2 μm,<br />

Anspruchslos; Biofilmbildung!


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Pigmente:<br />

1. Pyocianin<br />

2. Fluorescein<br />

Haemolyse (β)


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

SEHR RESISTENT !<br />

-Recht resistent gegenüber<br />

Hitze<br />

Licht<br />

Austrocknung<br />

Desinfektionsmittel<br />

Antibiotika


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

ANTIGENE UND VIRULENZFAKTOREN:<br />

Adhäsion und Kolonisation<br />

- "0", "H", Pili/Fimbriae<br />

- Kapsel = Glycocalyx<br />

- Alginate slime = mukoid Exopolysaccharid Biofilmbildung<br />

Invasion, Penetration<br />

- Extrazelluläre Proteasen, Exoenzyme (viele!)<br />

- Cytotoxin = Leukocidin und Haemolysine<br />

-Pigmenten<br />

Dissemination<br />

- Exotoxin A – hemmt Proteinsynthese (EF2 – wie Diphtherie)<br />

- Exotoxin/Exoenzym S – bei Verbrennung; Nachweis im Blut<br />

- Endotoxin<br />

LD50 – bei Verbrennungswunde 30<br />

Normale Haut 10 8


Extrazelluläre Substanzen<br />

Pili/Fimbriae (Adherenz)<br />

Flagellum (Motilität) Kapsel;<br />

Alginate slime<br />

<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa – Struktur<br />

Medmicro


No single factor is<br />

decisive for virulence.<br />

www.ratsteachmicro.com


Hemmung von Proteinsynthese<br />

<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Toxin-A Wirkungsmechanismus<br />

Inaktiv Molekül<br />

<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa – elmi


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Pathogenese, Infektion:<br />

Vorkommen:<br />

Boden, Wasser (Schwimmbad, Pools!), Abwässer<br />

Darmtrakt der Menschen<br />

Respirationstrakt: Tiere<br />

Infektionsquelle:<br />

Kranke, Keimträger<br />

Kontaminierte Gegenstände<br />

Lösungen (feuchtes Milieu!) Kunststoffe<br />

Übertragung: direkter, indirekter Kontakt


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Krankheitsbilder:<br />

Krankenhausinfektionen<br />

- Meningitis, Pneumonie (Respirator!)<br />

-Sepsis<br />

- Verbrennung! Haut, Wunden<br />

- Urogene Infektionen (Katheter),<br />

- Darminfektionen (!), Säuglinge<br />

- Otitis media, externa<br />

- Augen + Kontaktlinsen<br />

Zystische Fibrose (mukoide Stämme)


Fig. 10.2 <strong>Pseudomonas</strong> folliculitis. Papulopustuler rash over the<br />

buttocks and thights following use of a spa pool.


Fig. 13-6 Ecthyma gangrenosum. Necrotic round lesion on the buttock of a child<br />

with <strong>Pseudomonas</strong> septicaemia associated with immunodeficiency.


Fig. 12.46 Bacterial keratitis. Contact lens-associated keratitis due to<br />

<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa. By courtesy of Dr. A.N. Carlson


Thinned corneal stoma<br />

Diffuse<br />

infiltrate<br />

Edge of<br />

epithelium<br />

Fig. 12.47 Bacterial keratitis, in this case due to P. aeruginosa. An<br />

infiltrate is seen with corneal thinning. By courtesy of Mr. P.A. Hunter


Fig. 12.48 Bacterial keratitis. A massive inflammatory response in<br />

anterior uveitis leads to precipitation of the cells as pus in the anterior<br />

chamber. This is called hypopyon. By courtesy of Mr. S. Harding


Fig. 12.49 Bacterial keratitis. P. aeruginosa eye infection showing<br />

corneal ulceration and hypopyon formation in this rapidly progressive<br />

eye infection.


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Krankheitsbilder:<br />

Krankenhausinfektionen!<br />

Meningitis, Pneumonie (Respirator!)<br />

Sepsis<br />

Verbrennung! Haut, Wunden,<br />

Urogene Infektionen (Katheter),<br />

Darminfektionen (!), Säuglinge<br />

Otitis media, externa<br />

Augen + Kontaktlinsen<br />

Zystische Fibrose = Mukoviscidose<br />

(mukoide Stämme)


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa


<strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Diagnose:<br />

Erregernachweis, Identifizierung, Oxidase +<br />

Therapie und Prophylaxe:<br />

Antibiogram!!!<br />

Aminoglykoside, Carbenicillin,<br />

antipseudomonas Cephalosporine, Fluoroquinolone<br />

Expositionsprophylaxe: Sauberkeit. Desinfektion.<br />

Aktive Immunisierung – in Zystischer Fibrose


Vakzine<br />

A conjugate vaccine in the final clinical phase is Aerugen®, the first and only<br />

vaccine for the prophylaxis of fatal <strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa infections in<br />

cystic fibrosis patients. The polyvalent conjugate vaccine combines 8 prevalent<br />

P. aeruginosa serotypes and the bacterial exotoxin A. It is the first conjugate<br />

vaccine based on a lipopolysaccharide component.<br />

www.bernabiotech.com


Burkholderia mallei<br />

Krankheit: Malleus (Rotz) – Pferd, Esel<br />

Berufskrankheit<br />

Bioterrorkategorie B!<br />

microbewiki.kenyon.edu/images/3/39/Horse.jpg<br />

A horse with<br />

glanders and with<br />

positive mallein test<br />

www.vef.hr/vetarhiv/papers/68-5/alani2.jpg


Burkholderia pseudomallei<br />

Krankheit:<br />

Melioidose<br />

Pneumonie,<br />

Sepsis<br />

Subtropische<br />

und tropische<br />

Gebiete


B. pseudomallei<br />

www.co.collin.tx.us


www.asm.org<br />

B. pseudomallei<br />

B. pseudomallei on<br />

Ashdown's agar after<br />

incubation at 37°C in air for 3<br />

days


Burkholderia cepacia,<br />

Stenotrophomonas maltophilia<br />

Hospitalinfektionen<br />

www.cdc.gov/.../web%20images/01-0535-8t.jpg<br />

Figure 1. Electron micrographs showing expression of flagella by SMDP92.<br />

Stenotrophomonas maltophilia strains can have one (A) to several flagella<br />

(B,C). The flagella on these bacteria show a polar disposition. Bars, 0.5 µm


Figure 8. Ultrastructural<br />

analysis of<br />

Stenotrophomonas<br />

maltophilia adhering to<br />

plastic. (A) Scanning<br />

electron micrographs<br />

showing the tight adhesion<br />

of SMDP92 to the plastic<br />

surface. (B) Structures<br />

resembling flagella seem to<br />

be protruding and<br />

interconnecting bacteria<br />

(arrowheads) or connecting<br />

bacteria to the plastic<br />

(arrows). (C) In addition to<br />

the flagellalike filaments<br />

(arrowheads), high-power<br />

magnification shows the<br />

presence of thin fibrillar<br />

structures connecting<br />

bacteria to the abiotic<br />

surface. Bars: A 10 mm, B<br />

1 mm, C 2 mm.<br />

www.cdc.gov/.../web%20images/01-0535-8t.jpg


Stenotrophomonas maltophilia www.uni-ulm.de


Burkholderia sp.<br />

www.oregon.gov


B. cepacia<br />

www.uni-ulm.de


<strong>Acinetobacter</strong> spp.<br />

Morphologie:<br />

Gramnegative dimorph<br />

Stäbchen, Coccobacilli<br />

www.acinetobacter.org


<strong>Acinetobacter</strong> spp.<br />

Kultur:<br />

Agar, Blutagar<br />

Wichtig: Temperatur 40-44°C<br />

Nicht beweglich – „akinetisch”<br />

Pathogenese und Krankheitsbilder:<br />

wie bei <strong>Pseudomonas</strong> aeruginosa<br />

Krankenhausinfektionen<br />

Multiresistent!<br />

www.acinetobacter.org


Istanbul, 2006<br />

ENDE

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