08.02.2013 Aufrufe

Programm www .dgsb2010 .de

Programm www .dgsb2010 .de

Programm www .dgsb2010 .de

MEHR ANZEIGEN
WENIGER ANZEIGEN

Erfolgreiche ePaper selbst erstellen

Machen Sie aus Ihren PDF Publikationen ein blätterbares Flipbook mit unserer einzigartigen Google optimierten e-Paper Software.

FR.08.04<br />

Traumatische Frontobasisläsionen – eine interdisziplinäre Herausfor<strong>de</strong>rung<br />

Frank Schreiber1 , Annette Kailing2 , Wolfgang Deinsberger2 , Ulrike Bockmühl1 1Klinik für Hals-Nasen-Ohren Krankheiten & Plastische Kopf-, Hals- & Gesichtschirurgie, Klinikum<br />

Kassel; 2Klinik für Neurochirurgie, Klinikum Kassel<br />

Ziel: Verletzungen <strong>de</strong>r Frontbasis erfor<strong>de</strong>rn ein interdisziplinäres Vorgehen . Häufig sind die knöchernen<br />

Strukturen <strong>de</strong>s Mittelgesichts und <strong>de</strong>r Frontobasis betroffen . Für die Versorgung <strong>de</strong>r Mittelgesichtfrakturen<br />

ist ein funktionell und ästhetisch korrekte Wie<strong>de</strong>rherstellung von Form und Funktion wichtig . Ein weiterer<br />

Mosaikstein bil<strong>de</strong>t die Funktionseinheit <strong>de</strong>r Nebenhöhlen . Hier spielt sowohl die Prophylaxe späterer Komplikationen<br />

als auch die Protektion und Wie<strong>de</strong>rherstellung wichtiger Areale eine Rolle . Der dritte Bereich<br />

umfasst die Ab<strong>de</strong>ckung von Duraverletzungen durch die neurochirurgischen Kollegen .<br />

Metho<strong>de</strong>: Betrachtet wer<strong>de</strong>n retrospektiv die interdisziplinär versorgen Fälle traumatischer Mittelgesichtsfrakturen<br />

mit Frontobasisbeteiligung <strong>de</strong>r letzten zwei Jahre als interdisziplinäres Konzept .<br />

Schlussfolgerungen: Mittelgesichtstraumata mit Frontobasisbeteiligung verlangen eine enge interdisziplinäre<br />

Zusammenarbeit zwischen HNO Arzt und Neurochirurg . Neben <strong>de</strong>r Abstimmung <strong>de</strong>r einzelnen<br />

Operationsschritte <strong>de</strong>r Disziplinen untereinan<strong>de</strong>r ist von gleicher Be<strong>de</strong>utung die Anpassung <strong>de</strong>r operativen<br />

Metho<strong>de</strong>n an die jeweiligen Erfor<strong>de</strong>rnisse und Beson<strong>de</strong>rheiten <strong>de</strong>r Fachabteilungen .<br />

FR.08.05<br />

Endoscopic transsphenoidal resection of non-functioning pituitary<br />

macroa<strong>de</strong>nomas: should we search for the plane of cleavage<br />

between the capsule and the arachnoid membrane?<br />

Kartik G. Krishnan1 , M Leinung2 , Hartmut Vatter1 , Timo Stoever2 , Volker Seifert1 Departments of 1Neurosurgery and 2Otorhinolarnygology, Johann Wolfgang Goethe University,<br />

Frankfurt<br />

Introduction: Some factors predictive of recurrence or regrowth [of a remnant] of non-functioning pituitary<br />

macroa<strong>de</strong>nomas (NFPMA) are invasion of the cavernous sinus precluding total removal, absence of immediate<br />

radiotherapy after initial neurosurgery, and immunohistochemical features of the tumor . It has been<br />

shown that the recurrence rate after total removal of NFPMAs is significantly lower than the rate of regrowth<br />

of remnants after subtotal tumor <strong>de</strong>bulking . Endoscopic surgery, with its wi<strong>de</strong>ned, precise visualization of<br />

the operative field permits the i<strong>de</strong>ntification of the plane of cleavage between the tumor capsule and the<br />

arachnoid membrane, <strong>de</strong>pending on the tumor consistency .<br />

Methods: Among 13 patients that un<strong>de</strong>rwent endoscopic transnasal transsphenoidal tumor resection<br />

for NFPMAs invading or tangentiating the cavernous sinus during the past year, a clear plane of cleavage<br />

between the tumor capsule and the arachnoid membrane could be i<strong>de</strong>ntified and taken advantage of in 4<br />

patients (relatively solid tumor consistency playing a major role) . The endoscopic surgical mobilization of this<br />

plane of cleavage enabled secure separation from the cavernous sinus wall and complete tumor removal<br />

(MRI) in these patients .<br />

Results: No surgical complications were encountered in any of the patients . Visual acuity and field of vision<br />

improved in all patients . CSF leak, DI or other endocrinological complications were not encountered . No<br />

relapse could be observed in the group with total extracapsular resection during the short-term follow-up<br />

(6-8 months) . Long-term follow-up is awaited .<br />

Conclusion: Endoscopic surgery of the sellar region (as opposed to microsurgery) offers the unique possibility<br />

of increased field of vision, high resolution and magnification, all of which enable the clear i<strong>de</strong>ntification<br />

of the plane of cleavage between the tumor capsule and the arachnoid membrane, which is only seldom<br />

the case in the microsurgical approach . Extracapsular mobilization enables complete tumor removal and<br />

will reduce recurrence rates, as already shown in several studies . Our initial experience shows no complications<br />

associated with such manipulation .<br />

56 57

Hurra! Ihre Datei wurde hochgeladen und ist bereit für die Veröffentlichung.

Erfolgreich gespeichert!

Leider ist etwas schief gelaufen!