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124 <strong>Hypertonie</strong> <strong>2011</strong> - Vorträge <strong>Hypertonie</strong> <strong>2011</strong> - Vorträge 125<br />

Aims: Angiotensin (Ang) II activates NF-kB and<br />

thereby induces hypertension-induced target<br />

organ damage. Bcl10 is a member of the CAR-<br />

MA3-Bcl10-MALT1 signalosome complex that<br />

activates IKK-NF-kB signaling. We tested the<br />

role of Bcl10 in the pathogenesis of Ang II-<br />

induced cardiac and renal damage.<br />

Methods: We used male Bcl10 knockout mice<br />

(Bcl-/- ) and wild-type sham controls. The uninephrectomized<br />

mice were given 1% NaCl in<br />

the drinking water and all received Ang II (1.44<br />

mg/kg/d) for 14 days. Blood pressure was measured<br />

by telemetry. To test for inducibility of<br />

arrhythmias, programmed ventricular stimulation<br />

protocols were used. Renal tubular damage<br />

was assessed by measuring neutrophil<br />

gelatinase-associated lipocalin mRNA expression<br />

by qPCR. Albuminuria was measured<br />

before and after the Ang II treatment. Cardiac<br />

weight was measured after Ang II treatment.<br />

Both kidney and heart samples were histologically<br />

examined.<br />

Results: Ang II-treated Bcl10-/- and controls<br />

showed similar mean blood pressures (147±9<br />

vs. 145±4 mmHg). However, Bcl10-/- mice developed<br />

less cardiac hypertrophy, less fibrosis, and<br />

fewer infiltrating macrophages, CD4 and CD8 T<br />

cells compared to controls. Also the number of<br />

reproducible nonsustained ventricular arrhythmias<br />

was decreased in Bcl10-/- animals (67%<br />

vs. 10%). In the kidney, tubular damage was<br />

reduced in Bcl10-deficient mice; histological<br />

analysis revealed less vascular damage, less<br />

interstitial fibrosis and reduced number of infiltrating<br />

inflammatory cells. Nevertheless, albuminuria<br />

was higher in Bcl10-/- than in controls<br />

(789±205 vs. 210±49 µl/day). Glomerular nephrin<br />

expression and the number of the podocytes<br />

were reduced in Bcl10-/- compared to controls.<br />

Conclusion: Thus, Bcl10 promotes enhanced<br />

cardiac, vascular and tubular damage as well<br />

as increased fibrotic and inflammatory processes<br />

in response to Ang II. In contrast, glomerular<br />

Bcl10 deficiency results in increased podocyte<br />

damage in the presence of Ang II leading to increased<br />

albuminuria. Our results demonstrate<br />

that Bcl10 is involved in mediating Ang II pathogenesis<br />

in a cell-specific manner.<br />

Der Blick ins Auge -<br />

Retinale Gefäßveränderungen<br />

FV 14<br />

Retinale kapilläre Perfusion während<br />

vasoaktiver Provokationen bei adipösen<br />

Patienten mit und ohne metabolischen<br />

Syndrom<br />

Harazny J.M. 1,2 , Ott C. 1 , Raff U. 1 , Ritt M. 1 ,<br />

Schneider M.P. 1,3 , Schmieder R.E. 1<br />

1Universitätsklinikum Erlangen, CRC Med.<br />

Klinik 4 Nephrologie und Hypertensiologie,<br />

Erlangen, Germany, 2University Warmia and<br />

Masuria, Human Physiology Dept., Olsztyn,<br />

Poland, 3University of Glasgow, Institute of<br />

Cardiovascular and Medical Sciences, BHF<br />

Glasgow Cardiovascular Research Centre,<br />

Glasgow, United Kingdom<br />

Hintergrund: In tierexperimentellen Modellen<br />

wurde eine erhöhten Stickstoffmonoxid (NO)-<br />

Produktion bei Tieren mit (MS+) verglichen<br />

mit Tieren ohne metabolisches Syndrom (MS-)<br />

gezeigt. Die erhöhte basale NO-Produktion<br />

war nicht mit einer erhöhten endothelabhängigen<br />

Vasodilatation assoziiert. Dies wurde<br />

in dieser Studie bei adipösen Patienten (MS+<br />

vs. MS-) mittels in vivo Untersuchung der retinalen<br />

Durchblutung untersucht.<br />

Patienten und Methode: Die retinale kapilläre<br />

Perfusion (RCF) von 67 adipösen Patienten<br />

(31 MS+ und 36 MS-) im Alter von 39± 6Jahren<br />

wurde mittels Scanning Laser Doppler Flowmetry<br />

(SLDF - Heidelberg Engineering /<br />

Deutschland) untersucht. RCF wurde nach<br />

einer Ruhephase von 30 Minuten (baseline),<br />

3 Minuten nach dem Start einer Flickerlicht-<br />

Stimulation und 5 min nach intravenöser Gabe<br />

von 3 mg/kg L-NMMA gemessen. Die visuelle<br />

Stimulation (Luminanzflicker, 10Hz) kann zur<br />

Bewertung der endothelabhängigen Vasodilatation<br />

und die Gabe von L-NMMA, ein NO-<br />

Synthase-Inhibitor, zur Bewertung der basalen<br />

NO-Aktivität genutzt werden.<br />

Ergebnisse: MS+ zeigten einen höheren Ruhe-<br />

RCF (350±75AU vs. 314±66AU, p=0.059) als MS-.<br />

Der RCF nach Flickerstimulation erhöhte <strong>sich</strong><br />

signifikant sowohl bei MS+ (9.5±15.8, p< 0.001)<br />

als auch bei MS-: (8.3±16.0, p=0.014) ohne<br />

signifikante Differenz zwischen MS+ und MS-<br />

(p=0.68). Nach L-NMMA-Infusion zeigte <strong>sich</strong><br />

eine signifikante Reduktion des RCF in beiden<br />

Gruppen mit einen signifikanten Unterschied<br />

zwischen den Gruppen (MS+:-7.9±10% versus<br />

MS-: -2.4 ±9%, p=0.044). Weiterhin korrelierte<br />

der Ruhe-RCF und die Abnahme des RCF<br />

nach L-NMMA in beiden Gruppen signifikant<br />

(r=-0.34, p=0.005) und in einzelnen Gruppen<br />

tendenziell (MS+: r=-0.30, p=0.11, MS-:r=-0.29,<br />

p=0.09).<br />

Schlussfolgerungen: Metabolische Patienten<br />

haben verglichen mit Patienten ohne metabolisches<br />

Syndrom eine erhöhte retinale Ruheperfusion<br />

und eine verstärkte Abnahme des<br />

RCF auf L-NMMA, hinweisend auf eine erhöhte<br />

basale NO-Aktivität. Demgegenüber ist die endothelabhängige<br />

Vasodilatation zwischen MS+<br />

und MS- nicht unterschiedlich.<br />

Vaskuläre Struktur und Funktion<br />

FV 15<br />

Retinal Vessel Caliber and Arterial Stiffness<br />

in Young Men with Optimal to Elevated Blood<br />

Pressure<br />

Hanssen H. 1 , Eberhardt K. 2 , Kotliar K. 2 ,<br />

Schmidt-Trucksäss A. 1 , Heemann U. 2 , Halle M. 3 ,<br />

Baumann M. 2<br />

1Universität Basel, Institut für Sportmedizin,<br />

Basel, Switzerland, 2Technische Universität<br />

München, Nephrologie, München, Germany,<br />

3Technische Universität München, Sportmedizin,<br />

München, Germany<br />

Background: Systemic hypertension is associated<br />

with retinal arteriolar narrowing and a<br />

lower retinal arteriolar-to-venular diameter<br />

ratio (AVR) has been shown to predict the risk<br />

of hypertension. We investigated the effects of<br />

different blood pressure levels on the retinal<br />

microcirculation and the association with<br />

systemic arterial stiffness, renal and cardiovascular<br />

risk factors (CVRF).<br />

Methods: The study included 80 healthy male<br />

subjects aged 18-40 years with a history of high<br />

normal office blood pressures in the past two<br />

years. Office (OBP), home-based (HBP) and<br />

central blood pressures (CBP) were taken and<br />

categorized into optimal/normal (o/n), highnormal<br />

(h-n) and high blood pressure levels.<br />

Retinal vessel diameters were digitally assessed<br />

using a static retinal vessel analyzer.<br />

Arterial stiffness and central blood pressures<br />

were measured by pulse wave analysis using a<br />

sphygmograph.<br />

Results: Taking OBP, 29% of participants had<br />

o/n blood pressure (mmHg: 122.2±5.7/76.7±5.2),<br />

42 % had h-n (133.3±4.6/82.0±5.5) and an-

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