20.02.2014 Aufrufe

90-269-01 MicroStop dt.qxd - KLS Martin

90-269-01 MicroStop dt.qxd - KLS Martin

90-269-01 MicroStop dt.qxd - KLS Martin

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Fall 4<br />

Case 4<br />

Posttraumatisches Genu valgum<br />

et recurvatum rechts<br />

bei anterolateraler Überbrückung der distalen<br />

Femurepiphysenfuge und ventraler Überbrückung<br />

der proximalen Tibiaepiphysenfuge. Deutliches<br />

Kniebeugedefizit.<br />

14-jährige Jugendliche.<br />

56 kg Körpergewicht.<br />

Post-traumatic valgus and extension<br />

deformity of the right knee<br />

due to anterolateral bridging of the distal femoral<br />

growth plate and ventral bridging of the proximal<br />

tibial growth plate. Significant knee flexion deficit.<br />

14-year-old girl.<br />

56 kg body weight.<br />

Abb. 1a: Präoperative Röntgenaufnahme beider Beine im Stand.<br />

Genu Valgum rechtsseitig.<br />

Fig. 1a: Preoperative radiograph of both legs in standing position<br />

demonstrating genu valgum on the right side.<br />

Abb. 1b: Nahaufnahme präoperativ. Lesionen an der Epiphysenfuge am<br />

rechten distalen Femur und der rechten proximalen Tibia.<br />

Fig. 1b: Preoperative close view of both knees in standing position. Growth<br />

plate lesions can be noted in the right distal femur and the right proximal tibia.<br />

Fig. 2: A.P.-Aufnahme des rechten Knies direkt post-operativ.<br />

Fig. 2: A.P. radiograph of the right knee immediately post-operative.<br />

Fig. 3: A.P.-Aufnahme im Stand vor Explantation des Implantats.<br />

Gute Ausrichtung des rechten Beins.<br />

Fig. 3: A.P. radiograph of both legs in standing position shortly before<br />

removal of the implant. Good alignment of the right leg.<br />

Operation<br />

•<br />

•<br />

•<br />

•<br />

Supracondyläre Varisationsosteotomie rechts,<br />

10° lateral aufklappend in Varus und leicht in Flexion<br />

Tragschraube 60 mm, 4-Loch-Laschenplatte<br />

Epiphyseodese n. Phemister distaler Femur medial<br />

Desepiphyseodese proximale Tibia ventral mit<br />

Fettlappen-Interposition (nach Langenskiöld)<br />

Knochentransplantation in den lateralen Osteotomiespalt<br />

(Spongiosa von der Tibia und 1–2 mm<br />

dicke Kortikalis-Chips vom Femur)<br />

Surgery<br />

• Supracondylar varus osteotomy of the right femur,<br />

lateral opening wedge in 10° varus and slight flexion<br />

Lag screw of 60 mm, 4-hole barrel plate<br />

• Epiphysiodesis of the distal medial femur (Phemister<br />

technique)<br />

• Resection of a physeal bar in the proximal ventral tibia<br />

with free fat interposition (Langenskiöld technique)<br />

• Transplantation of bone into the lateral osteotomy gap<br />

(cancellous bone from the tibia and 1–2 mm thick<br />

cortical chips from the femur)<br />

Verlauf<br />

Zeitgerechter knöcherner Durchbau. Bei der Metallentfernung<br />

Auffüllung des Schraubenlagers mit Kortikalis-<br />

Chips. Nach 6 Wochen Vollbelastung. Beugedefizit 15°<br />

gebessert. Patientin mit Beweglichkeit und Kosmetik<br />

zufrieden. Keine weiteren Maßnahmen gewünscht.<br />

Postoperative course<br />

Timely bony consolidation. At removal of the implant filling<br />

of the intramedullary bone void with cortical chips. Six<br />

weeks later full weight bearing. Increase of knee flexion by<br />

15°. Patient satisfied with range of motion and cosmetic.<br />

No further treatment desired.

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