16.11.2012 Views

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

SHOW MORE
SHOW LESS

Create successful ePaper yourself

Turn your PDF publications into a flip-book with our unique Google optimized e-Paper software.

48 EUROPEAN JOURNAL OF MEDICAL RESEARCH<br />

June 27, 2007<br />

Methodik: Auswertung der Gesundheitsstatistik, Experteninterviews<br />

mit Ärzten und Vertretern von Pharmaunternehmen,<br />

Entwicklung von Modellpatienten, Berechung von Behandlungskosten<br />

auf Basis hypothetischer Lebensläufe, diskontiert<br />

auf den Barwert.<br />

Ergebnisse: HIV bzw. <strong>AIDS</strong> sind aus ökonomischer Sicht<br />

sehr komplexe Erkrankungen. Um diesen Komplexitätsgrad<br />

zu reduzieren, wurden mit Experten "Modellpatienten" entwickelt.<br />

Nach Berechnung von Arzneimittelkosten, Ambulanzbesuchen,<br />

Spitalsaufenthalten und eventueller Pensionierung<br />

(letztere beide nur für <strong>AIDS</strong>-Patienten) ergab sich folgender<br />

ökonomischer Kostenbefund: Eine HIV-Infektion in Österreich<br />

verursacht (auf den Barwert diskontiert) Kosten von<br />

446.960 Euro bis 563.582 Euro (je nach Lebensalter,<br />

Geschlecht und Compliance), eine <strong>AIDS</strong>-Erkrankung einer<br />

45jährigen Frau belastet das Gesundheitsbudget mit 557.760<br />

Euro, die eines gleich alten Mannes mit 633.284 Euro (auf<br />

Grund unterschiedlicher durchschnittlicher Pensionsansprüche).<br />

Werden Compliance erhöhende Maßnahmen<br />

(z.B. der Einsatz von Adherence Nurses) durchgeführt, reduzieren<br />

sich damit die Gesundheitsausgaben pro Patient<br />

stark. Durch den vermehrten Besuch der Ambulanz sowie<br />

durch höheren Testungsaufwand erhöhen sich bei non-compliant<br />

Patienten am Beispiel einer 30jährigen HIV-positiven<br />

Frau die diskontierten lebenslangen Kosten der Behandlung<br />

um rund 63.000 Euro.<br />

Schlussfolgerungen: Für HIV/<strong>AIDS</strong>-Erkrankungen kann es<br />

gesundheitsökonomisch nur folgende sinnvolle Vorgehensweise<br />

geben:<br />

1. Prävention und damit Nicht-Ansteckung<br />

2. Wenn eine Ansteckung erfolgt ist: frühzeitige Therapie und<br />

ein den Behandlungsrichtlinien des Arztes folgendes Patientenverhalten<br />

3. Jede Verbesserung des Patientenverhaltens ist zu unterstützen<br />

und damit besonders der Einsatz von speziell geschulten<br />

Pflegekräften („Adherence Nurses“).<br />

A.58 (Poster)<br />

DAGN-AD improve project part II: National<br />

health economic cohort analysis (K3A)<br />

Goetzenich A. 1 , Hanh<strong>of</strong>f N. 1 , Knechten H. 2 , Wasem J. 3 ,<br />

Neumann A. 3<br />

1 DAGNÄ e.V., Aachen, Germany, 2 PZB, Aachen, Germany,<br />

3 Universität Duisburg-Essen, Lehrstuhl für Medizin-<br />

Management, Essen, Germany<br />

Background: With ever increasing rates <strong>of</strong> HIV-infection in<br />

Germany, the impact <strong>of</strong> this condition is not only significant<br />

medically but also health economically. Recent nation-wide<br />

data on the costs <strong>of</strong> HIV/<strong>AIDS</strong> are lacking. Further, data on<br />

HIV-infection in Germany and its current management outside<br />

the clinical trials setting are needed.<br />

Objectives: The objectives <strong>of</strong> this analysis are:<br />

1) to gather data on the health economics <strong>of</strong> HIV-infection in<br />

Germany,<br />

2) to sub-analyse these data according to stages <strong>of</strong> the condition,<br />

3) to gather data on clinical parameters and antiretroviral<br />

treatment, including reasons for discontinuing or changing<br />

therapy.<br />

Methods: The DAGN-AD Improve national health economic<br />

cohort analysis (K3A) is a prospective, multi-centre evalua-<br />

tion. Continuous health economical and clinical data pertaining<br />

to HIV-infection is gathered for each patient for 18<br />

months. The health economical data include both direct (incurred<br />

through all HIV-related diagnostic and therapeutic procedures)<br />

and indirect costs (incurred through e.g. absence<br />

from employment due to illness, etc.). Clinical data include<br />

information on routine laboratory parameters (CD4 cell count,<br />

HIV-RNA), on <strong>AIDS</strong>-defining illnesses, on HIV-associated<br />

illnesses and co-infections and on antiretroviral therapy use.<br />

The latter also includes reasons for any treatment discontinuation<br />

or change. Data are obtained via health economic questionnaires<br />

and physician clinical documentation. The questionnaires<br />

are employed at every patient visit.<br />

Results: Calculations based on a statistical power <strong>of</strong> 90%<br />

with a 5% confidence interval indicated that at least 528 cases<br />

need to be recruited. Nation-wide, 33 HIV-specialty and ambulatory<br />

care centres are participating in this evaluation and<br />

have recruited 668 patients. These are representative <strong>of</strong> the<br />

geographical distribution <strong>of</strong> all HIV-infected individuals in<br />

Germany according to epidemiological data published by the<br />

RKI. The evaluation is ongoing. A limitation to this study is<br />

that intangible costs (a monetary value assigned to pain, decreased<br />

quality <strong>of</strong> life, etc.) are not gathered.<br />

A.59 (Poster)<br />

Analysis <strong>of</strong> German costs <strong>of</strong> full virological<br />

suppression for treatment experienced, HIV<br />

infected patients in the POWER trials<br />

Stoll M. 1 , Hill A. 2<br />

1 Medizinische Hochschule Hannover, Zentrum Innere<br />

Medizin, Abt. Klinische Immunologie, Hannover, Germany,<br />

2 University <strong>of</strong> Liverpool, Pharmacology <strong>Research</strong><br />

Laboratories, Liverpool, United Kingdom<br />

Background: The aim <strong>of</strong> antiretroviral treatment is long-term<br />

suppression <strong>of</strong> HIV RNA below 50 HIV RNA copies/mL. The<br />

POWER 1 and 2 trials evaluated new protease inhibitor treatment<br />

– darunavir/ritonavir (DRV/r) 600/100 mg BID versus<br />

Control PI (CPI), in treatment experienced patients, where<br />

complex and expensive drug combinations are typically required.<br />

Methods: Office based German 2007 costs (including tax)<br />

were used. Average costs <strong>of</strong> antiretroviral treatment were calculated<br />

from the percentage use <strong>of</strong> NRTIs, PIs and T-20 in the<br />

DRV/r and Control PI arms <strong>of</strong> the POWER 1 and 2 trials. Rates<br />

<strong>of</strong> HIV RNA suppression

Hooray! Your file is uploaded and ready to be published.

Saved successfully!

Ooh no, something went wrong!