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European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

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60 EUROPEAN JOURNAL OF MEDICAL RESEARCH<br />

June 27, 2007<br />

vada was started. The laser photocoagulation and a drainage <strong>of</strong><br />

the amniotic fluid (3,5l) was carried out in the 19+6 week <strong>of</strong><br />

gestation (viral load <strong>of</strong> the mother 560 copies/ml, HIV-PCR <strong>of</strong><br />

the amniotic fluid was negativ). Due to a zero growth <strong>of</strong> the<br />

second fetus (alumnus donor), pathological color duplex sonography<br />

and suspicious CTG delivery was carried out via sectio<br />

caesarea in the 28+6 week <strong>of</strong> gestation. At the 20th <strong>of</strong> november<br />

2006 childbirth <strong>of</strong> two male newborns (1215g and 570g)<br />

without any evidence for an HIV-infection so far.<br />

Conclusion: The medical care <strong>of</strong> HIV-infected pregnant women<br />

is according to standardized rules. Increasing more complex<br />

cases are in need for individual and interdisciplinary care.<br />

B.20 (Poster)<br />

Polymyositis - differential diagnosis in<br />

HIV-associated myopathie<br />

Kaup B. 1 , Schlottmann R. 1 , Ellrichmann G. 2 ,<br />

Ellrichmann M. 1 , Banasch M. 1 , Potth<strong>of</strong>f A. 3 ,<br />

Brockmeyer N. 3 , Schmidt W. 1<br />

1 St. Josef-Hospital, Ruhr-Universität Bochum, Innere<br />

Medizin, Medizinische Klinik I, Bochum, Germany,<br />

2 St. Josef-Hospital, Ruhr-Universität Bochum, Neurologische<br />

Klinik, Bochum, Germany, 3 St. Josef-Hospital, Ruhr-<br />

Universität Bochum, Dermatologische Klinik, Bochum,<br />

Germany<br />

Case report: Elevation <strong>of</strong> muscular creatinine phosphokinase<br />

is <strong>of</strong>ten seen in HIV-infected patients.<br />

We describe a 31 year old HIV infected male from kamerun<br />

with WHO stadium CDC B2, presented with muscle pain,<br />

proximal muscle weakness, weight loss and markedly elevated<br />

creatinine phosphokinase (>3000 U/l) which was originally<br />

ascribed to nucleoside induced mitochondrial toxicity. Despite<br />

withdrawal <strong>of</strong> antiretroviral therapy he developed progressive<br />

disease. Further investigation excluded malignancy.<br />

Electromyographie and muscle biopsy were performed and<br />

polymyositis was diagnosed. The patient recovered quickly<br />

and creatinine phosphokinase markedly reduced after initiation<br />

<strong>of</strong> oral prednisolone therapy.<br />

Conclusion: This case demonstrates the importance <strong>of</strong> muscle<br />

biopsy in HIV infected patients with unclear myopathy.<br />

Musculoskeletal manifestations are common in HIV infected<br />

patients and can occur in any stage <strong>of</strong> disease. Myopathies<br />

may be caused by infection (e. g. viral, bacterial, parasitic),<br />

drug effect (e. g. AZT myopathy), neoplastic processes (e. g.<br />

lymphoma) or rheumatic disease (e. g. polymyositis).<br />

Knowledge <strong>of</strong> the conditions affecting muscle in HIV infected<br />

patients is essential for successful management. Muscle<br />

biopsy is important for diagnosis since there are many reasons<br />

for myopathy in HIV-infected patients and accurate diagnosis<br />

is essential for effective therapy.<br />

B.21 (Poster)<br />

Anfälle und Epilepsie bei HIV-Infektion –<br />

Untersuchung zur Häufigkeit bei Patienten einer<br />

neurologischen Universitätsklinik<br />

Kovac S. 1 , Kellinghaus C. 1 , Engbring C. 1 , Möddel G. 1 ,<br />

Evers S. 1 , Husstedt I.W. 1<br />

1 Universitätsklinikum Münster, Klinik für Neurologie,<br />

Münster, Germany<br />

Ziele: Erhebung von systematischen Daten zur Inzidenz<br />

und Prävalenz von epileptischen Anfällen bei HIV-<br />

infizierten Patienten einer neurologischen Universitätsklinik.<br />

Methodik: In der Patientendatenbank der Klinik für Neurologie<br />

des Universitätsklinikums Münster wurde nach Patienten<br />

HIV-positiven Patienten identifiziert, die zwischen 1992 und<br />

2004 stationär oder ambulant behandelt wurden. Die Krankenakten<br />

dieser Patienten wurden nach Hinweisen auf akute<br />

epileptische Anfälle oder Epilepsie durchsucht. Dabei wurden<br />

alle verfügbaren anamnestischen und klinische Daten sowie<br />

Angaben zur Therapie und Outcome erfasst.<br />

Ergebnis: Wir identifizierten 831 HIV-infizierte ambulante<br />

und stationäre Patienten im Untersuchungszeitraum. Von<br />

diesen hatten 51 (6,2%) epileptische Anfälle. Elf Patienten<br />

(22%) erlitten einzelne Anfälle als Begleitsymptom akuter<br />

ZNS-Erkrankungen, Alkohol- oder Drogenentzug bzw.<br />

Schlafentzug, oder ungeklärter Ätiologie. Bei der Mehrheit<br />

der Patienten (n=32, 63%) traten die Anfälle rezidivierend<br />

und im Verlauf der Infektion auch ohne akuten Anlass auf.<br />

Bei acht der 51 Patienten (16%) war eine Epilepsie schon vor<br />

Beginn der HIV-Infektion bekannt. Die Anfallssemiologie<br />

war generalisiert bei 40 Patienten, einfach-fokal bei 8 Patienten<br />

und komplex-fokal bei 3 Patienten. Siebenundzwanzig Patienten<br />

(53%) wurden längerfristig antikonvulsiv behandelt,<br />

davon 14 mit Gabapentin und 9 mit Carbamazepin.<br />

Schlussfolgerung: Epileptische Anfälle sind ein wichtiges<br />

neurologische Symptom im Verlauf der HIV-Infektion. Obwohl<br />

das Auftreten der Anfälle in manchen Patienten auf eine<br />

akute Krankheitsphase beschränkt bleibt, entwickelt die<br />

Mehrheit eine Epilepsie und benötigt antikonvulsive Therapie.<br />

Trotz der Verfügbarkeit alternativer Präparate werden<br />

viele Patienten immer noch mit pharmakokinetisch ungünstigen<br />

Antikonvulsiva behandelt.<br />

B.22 (Poster)<br />

Allergic diathesis in HIV-infection<br />

Potth<strong>of</strong>f A. 1 , Tigges C. 1 , Doerler M. 1 , Brockmeyer N.H. 1 ,<br />

Kompetenznetz HIV/<strong>AIDS</strong><br />

1 St. Josef Hospital, Dermatologie, Bochum, Germany<br />

Introduction: In the course <strong>of</strong> HIV infection multiple skin reactions<br />

can be observed. Itching and dry skin (xerosis cutis)<br />

has been reported repeatedly in association with antiretroviral<br />

therapy (HAART). In HIV infection IgE is an unreliable<br />

marker for allergic diathesis, since it is commonly elevated in<br />

these patients. Primary manifestation and worsening <strong>of</strong> allergic<br />

diathesis has been linked to HIV-infection.<br />

Materials and methods: In this study allergic diathesis was<br />

determined with the “Erlanger Atopie Score” (EAS). It includes<br />

24 items with a maximum <strong>of</strong> 42,5 points. Itching was<br />

monitored by a visual analog scale (VAS) from 0 to 10 and<br />

xerosis cutis was evaluated by a dermatologist.<br />

Results: 195 caucasian patients (173 male and 22 female,<br />

mean age 42,5 years) were examined. 44 had no HAART, 64<br />

a PI containing regimen and 87 an NNRTI containing regimen.<br />

CD4 cell count was >500/�l in 99 patients, between 200<br />

and 499/�l in 75 patients and

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