02.05.2014 Aufrufe

neurologisch - Österreichische Gesellschaft für Neurologie

neurologisch - Österreichische Gesellschaft für Neurologie

neurologisch - Österreichische Gesellschaft für Neurologie

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NEUROLOGIE AKTUELL<br />

Autonome Störungen<br />

Häufig werden PatientInnen<br />

mit Schweißsekretionsstörungen<br />

in Labors für autonome<br />

Funktionsdiagnostik vorgestellt.<br />

Wenn man als Ursache eine<br />

„Small fibre“-Neuropathie<br />

vermutet, so ist die Sicherung der<br />

Diagnose eine Herausforderung.<br />

Zur Verfügung stehen die<br />

quantitative sensorische Testung<br />

(QST) oder der quantitative<br />

sudomotorische Axonreflextest<br />

(QSART). Eine exaktere Diagnose<br />

ist allerdings über die Hautbiopsie<br />

möglich. Während QST und<br />

QSART nur in wenigen Labors<br />

zur Verfügung steht, wird die<br />

Hautbiopsie von DermatologInnen<br />

häufig durchgeführt.<br />

Dr. Casanova-Mollá und Dr. Josep<br />

Valls-Solé haben die Diagnostik<br />

der Hautbiopsie in den letzten<br />

Jahren verfeinert und präsentieren<br />

eine kurzen Überblick über diese<br />

Technik.<br />

Dr. Walter Struhal<br />

Cutaneous nerve evaluation<br />

Among the different techniques used for the assessment of painful peripheral neuropathies,<br />

the skin biopsy has experienced the biggest growth over the past 15 years. It allows<br />

us to identify the axons of the sensory nerve endings in the skin. The most commonly<br />

used marker is pan-axonal protein gene product 9.5 (PGP 9.5), a ubiquitin C-terminal hydroxylase<br />

that is found in axons. 1 Quantitative and qualitative evaluations of cutaneous<br />

nerves can give support to the clinical diagnosis of small-fibre neuropathies. 2, 3 However,<br />

as it is applicable to other peripheral neuropathies, to autonomic disorders, and to the<br />

study of neuropathic pain, this makes the skin biopsy a powerful tool for the future.<br />

The quantification of intra-epidermal nerve<br />

fibres (IENFs) follows specific precepts that<br />

have been defined through a consensus of<br />

experts. The recommendations published by<br />

the European Federation of Neurological Societies<br />

Task Force 4 have been found to be<br />

very reliable, and to have high inter-observer<br />

and intra-observer agreement coefficients. 5<br />

Briefly, IENFs are counted only when they<br />

cross or originate at the dermal–epidermal<br />

junction, with secondary branching excluded<br />

from this quantification. The skin surface is<br />

measured and the mean of three skin sections<br />

provides the IENF density (IENFD) per linear<br />

millimetre for the subject under study. Normative<br />

values have been published, as adjusted<br />

for age and gender. 6, 7 The IENFD cutoff<br />

values of 7.63 /mm and

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