Handbuch - Leitlinien gesundheitliche Eignung - Ärztekammer ...
Handbuch - Leitlinien gesundheitliche Eignung - Ärztekammer ...
Handbuch - Leitlinien gesundheitliche Eignung - Ärztekammer ...
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Die <strong>gesundheitliche</strong> <strong>Eignung</strong> im Detail | Zuckerkrankheit<br />
and physically more difficult for the driver to stop, check his BG, eat something (and wait for 20-30<br />
minutes), than for a driver of goods.<br />
Insulin treated drivers should not be issued a D license. An exception could be considered for drivers<br />
with type 2 diabetes on oral medication, who require in the evolution of their disease the addition of<br />
one insulin injection a day, because most of these persons will have a relatively low risk of hypoglycaemia.<br />
Of course, all the prerequisites for group 2 formulated earlier stay in place.<br />
The WG did not discuss the situation of small buses (eg D1) as a consideration separate from full<br />
category D. 91<br />
Emergency vehicles<br />
Drivers with insulin treated diabetes mellitus should not drive emergency vehicles.<br />
Another situation where any severe hypoglycaemia is also unacceptable is the driving of emergency<br />
vehicles. Each time-delay (eg by hypoglycaemia) can have major influence on the outcome of the<br />
victim(s) of the emergency (accident, fire, etc). Furthermore, because of the “stress” involved during<br />
the driving of emergency vehicles it may mask the symptoms of hypoglycaemia.<br />
Therefore, the WG stated that drivers with insulin-treated diabetes mellitus should not drive emergency<br />
vehicles. 92<br />
Taxi licensing<br />
It was noted that different situation/rules exist in the Member States.<br />
Group 2 licensing standards should apply to Taxi licensing.<br />
The WG realised that different situations/rules exist in the Member States concerning taxi licensing:<br />
sometimes this is done by the license authorities, sometimes by local authorities. The Group 2 standards<br />
should apply.<br />
The same problem exists for licensing requirements for the transportation of people if this is organised<br />
and run by the employer: again there are huge differences between Member States. 93<br />
m) Literatur<br />
SCHUBERT W, SCHNEIDER W, EISENMENGER W, STEPHAN E. (Hrsg.), Begutachtungs-<br />
<strong>Leitlinien</strong> Kraftfahreignung – Kommentar. Kirschbaum-Verlag, Bonn, 2005, mit weiteren Literaturhinweisen<br />
Swedish National Road Administration, Provisions on the Medical Requirements for Possession of a<br />
Driving Licence, SNRA, 1996<br />
IMMORTAL. Effects of diabetes on driving performance.<br />
http://www.immortal.or.at/deliverables.php#R1.6<br />
KERNBACH-WIGHTON, G., PÜSCHEL, K., Hypoglykämie-Diagnostik bei Kraftfahrern. BUN-<br />
DESANSTALT FÜR STRAßENWESEN (Hrsg.), Kongressbericht 2001 der Deutschen Gesellschaft<br />
für Verkehrsmedizin e.V. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Mensch und Sicherheit Heft<br />
M 133, Bergisch Gladbach, 2001, S. 138-140<br />
SCHÜTTE, E., LUTZ, F.U., Untersuchung zur Fahrtauglichkeit von insulinpflichtigen Diabetikern.<br />
BUNDESANSTALT FÜR STRAßENWESEN (Hrsg.): Kongressbericht 2001 der Deutschen Gesellschaft<br />
für Verkehrsmedizin e.V. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Mensch und Sicherheit<br />
Heft M 133, Bergisch Gladbach, 2001, S. 135-137<br />
Diabetes-<strong>Leitlinien</strong> der ÖGD, www.oegd.at<br />
91<br />
Umsetzung in der FS-LL: Für Diabetiker mit therapiebedingter Unterzuckerungsgefahr wird in der Spalte<br />
„Nicht Geeignet“ explizit der Ausschluss von Klasse D angeführt.<br />
92 Dies liegt im Verantwortungsbereich der Blaulichtorganisationen.<br />
93 Umsetzung: Im Empfehlungskatalog an das BMVIT wird die Schaffung einer gesetzlichen Basis für die Anwendung<br />
der Gesundheitsstandards für Gruppe 2 für die Ausübung des Taxilenkergewerbes empfohlen.<br />
114