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Kompendium 2020 Forschung & Klinik

Das Kompendium 2020 der Universitätsklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie von MedUni Wien und AKH Wien (o. Univ.-Prof. R. Windhager) stellt einen umfassenden Überblick über die medizinsichen Leistungen und auch die umfangreichen Forschungsfelder dar. Die Veröffentlichungen zeigen die klinische Relevanz und innovative Ansätze der einzelnen Forschungsrichtungen. Herausgeber: Universitätsklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie MedUni Wien und AKH Wien Prof. Dr. R. Windhager ISBN 978-3-200-07715-7

Das Kompendium 2020 der Universitätsklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie von MedUni Wien und AKH Wien (o. Univ.-Prof. R. Windhager) stellt einen umfassenden Überblick über die medizinsichen Leistungen und auch die umfangreichen Forschungsfelder dar. Die Veröffentlichungen zeigen die klinische Relevanz und innovative Ansätze der einzelnen Forschungsrichtungen.

Herausgeber: Universitätsklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie
MedUni Wien und AKH Wien
Prof. Dr. R. Windhager

ISBN 978-3-200-07715-7

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defects (≤ International cartilage repair Society (ICRS) grade 2) at baseline<br />

and no surgical or invasive treatment during the follow up (4.0 ± 1.6 years).<br />

To ensure the technical consistency especially of the T2 mapping, hardware,<br />

including the MR scanner and the knee coil, as well as the MR sequence<br />

protocol, was identical for all subjects at both time points.<br />

Following the ICRS grading system, morphological cartilage changes over<br />

time were subdivided into a progression group, a non-progression group and<br />

regression group. Quantitative analysis of cartilage defects was performed<br />

by means of global and zonal T2 mapping (deep and superficial cartilage T2<br />

values) at both time points.<br />

Figure 1:<br />

A 34-year-old female patient with an ICRS<br />

grade 1 cartilage defect of the lateral facet on<br />

high-resolution axial PD TSE morphological<br />

image at baseline MRI. The corresponding axial<br />

T2 map verifies a significant increase in global<br />

cartilage T2 values. Furthermore, on the medial<br />

apex of the T2 map, a punctual increase of T2<br />

values can be seen at the superficial layer,<br />

whereas the morphological image seems to<br />

prove that the cartilage is intact (A). At follow<br />

up after 3 ½ years (B), the morphological image<br />

showed a progression of the cartilage defect,<br />

not only for the lateral facet, but also for the<br />

medial apex. The corresponding T2 map shows<br />

a significant increase.

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