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of the Max - MDC

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Zudem bietet das ECRC-Modell eine hundertprozentige Transparenz. Die<br />

Patientenversorgung liegt in der Verantwortung des HELIOS-Klinikscanner<br />

for small animals. In addition, <strong>the</strong> <strong>MDC</strong> and <strong>the</strong> Physikalisch-<br />

Technische Bundesanstalt are contributing institutional funds. The<br />

contracts for <strong>the</strong> instruments have been signed and building construction<br />

to house this facility on <strong>the</strong> <strong>MDC</strong> campus began in October<br />

2007. A full pr<strong>of</strong>essorship for a physical scientist to run <strong>the</strong> imaging<br />

center has been approved and <strong>the</strong> position has been advertized.<br />

Access to <strong>the</strong> facility will be Charité-wide and based on merit according<br />

to peer review.<br />

Clinical Research Training Program<br />

Clinicians in training can apply for research fellowships in <strong>the</strong> laboratories<br />

<strong>of</strong> <strong>MDC</strong> or FMP investigators (KAP program). The program lasts<br />

for 2-4 years. The projects are presented for approval to a review<br />

board and progress is monitored at specified intervals. The program<br />

gives young clinicians an excellent opportunity for basic research<br />

training. Clinician scientists can also team up with basic scientists for<br />

common research projects (KKP program). The grants are peerreviewed<br />

and support is given to successful applications for a 2-year<br />

period.<br />

Added Value<br />

What is <strong>the</strong> advantage <strong>of</strong> an ECRC as opposed to standard support<br />

mechanisms in Germany? Currently, University clinical departments<br />

are subsidized largely on <strong>the</strong> basis <strong>of</strong> <strong>the</strong>ir bed capacity. The separation<br />

<strong>of</strong> efforts dedicated to patient care from those dedicated to<br />

research and teaching are difficult, if not impossible to discern. The<br />

notion <strong>of</strong> “University beds” has been promulgated, which basically<br />

means that funding per bed is about 30% above <strong>the</strong> rate for standard<br />

patient-care beds in o<strong>the</strong>r hospitals. This added money has been used<br />

to fund salaries for assistant (house staff) physicians and o<strong>the</strong>r personnel.<br />

Within <strong>the</strong> ECRC, <strong>the</strong> five clinical departments will receive a<br />

basic yearly budget that is <strong>the</strong> same irrespective <strong>of</strong> bed number or discipline.<br />

Thereafter “University” status will be strictly judged on performance.<br />

The available programs are generous and successful clinical<br />

departments can create an ideal environment for research and<br />

teaching excellence. Moreover, <strong>the</strong> ECRC program provides transparency.<br />

Patient care is <strong>the</strong> responsibility <strong>of</strong> <strong>the</strong> HELIOS hospital system.<br />

Research and teaching are <strong>the</strong> responsibilities <strong>of</strong> <strong>the</strong> Charité and<br />

<strong>the</strong> <strong>MDC</strong>. They exercise <strong>the</strong>ir responsibilities through <strong>the</strong> ECRC.<br />

Finally, <strong>the</strong> ECRC provides an important anchor for o<strong>the</strong>r programs.<br />

For instance, <strong>the</strong> ECRC is <strong>the</strong> home <strong>of</strong> <strong>the</strong> Clinical Research Group (KFG<br />

192) for inborn and acquired skeletal muscle diseases. This major<br />

Program Project Grant relies on <strong>the</strong> ECRC for much <strong>of</strong> its infrastructure.<br />

Similar grant applications have been filed. In this way, <strong>the</strong> ECRC<br />

can continually broaden its scope and serve <strong>the</strong> translationalresearch<br />

community.<br />

und die Bauarbeiten für das Gebäude, in dem diese Anlagen untergebracht<br />

werden, haben im Oktober 2007 begonnen. Eine volle Pr<strong>of</strong>essur<br />

für einen Physiker, der das Bildgebungszentrum leiten soll, ist bewilligt<br />

und die Stelle ist ausgeschrieben worden. Die gesamte Charité wird<br />

Zugang zu dieser Einrichtung haben. Voraussetzung ist aber eine positive<br />

wissenschaftliche Begutachtung der jeweiligen Forschungsvorhaben.<br />

Klinisches Forschungsausbildungsprogramm<br />

Krankenhausärzte in der Ausbildung können sich um Forschungsstipendien<br />

in den Laboren des <strong>MDC</strong> oder des FMP bewerben (KAP-Programm).<br />

Das Programm dauert zwei bis vier Jahre. Die Projekte werden von einer<br />

Vergabekommission ausgewählt und die Fortschritte in bestimmten<br />

Abschnitten begutachtet. Das Programm bietet jungen Klinikern eine<br />

hervorragende Möglichkeit, eine Ausbildung in der Grundlagenforschung<br />

zu erhalten. Klinische Forscher können zusammen mit Grundlagenforschern<br />

an gemeinsamen Forschungsprojekten arbeiten (KKP-Programm).<br />

Die Vergabe von Forschungsstipendien unterliegt wissenschaftlicher<br />

Begutachtung. Erfolgreiche Bewerber werden für zwei Jahre<br />

unterstützt.<br />

Das ECRC zielt auf eine noch engere Zusammenarbeit zwischen klinischen<br />

Forschern und Grundlagenforschern, um translationale Forschung<br />

zu fördern. Im Idealfall sollten sie ein gemeinsames Labor teilen<br />

und mit dem CRC zusammenarbeiten, wenn die Studien menschliche<br />

Probanden einbeziehen.<br />

Mehrwert<br />

Was ist der Vorteil eines ECRC gegenüber den gängigen Unterstützungs-<br />

Mechanismen in Deutschland? Zurzeit werden die klinischen Abteilungen<br />

an den Universitäten großenteils auf der Grundlage ihrer Betten-<br />

Kapazität subventioniert. Es ist schwierig, wenn nicht gar unmöglich,<br />

die Aufwendungen für die Patientenversorgung von denen für Forschung<br />

und Lehre zu trennen. Stattdessen gibt es jetzt das Konzept von<br />

„Universitäts-Betten”. Das bedeutet im Grundsatz, dass die Finanzierung<br />

pro Bett etwa 30% über dem Satz für gewöhnliche Patientenbetten<br />

in anderen Krankenhäusern liegt. Das zusätzliche Geld ist verwendet<br />

worden, um Gehälter für Assistenzärzte (Mitarbeiter der Klinik) und<br />

anderes Personal zu finanzieren.<br />

Innerhalb des ECRC dagegen erhalten die fünf klinischen Abteilungen<br />

nach Maßgabe der Charité ein jährliches Grundbudget das unabhängig<br />

von der Anzahl der Betten oder der medizinischen Disziplin gleich ist.<br />

Darüber hinaus wird der „Universitäts-Status” streng nach Leistung<br />

beurteilt. Die angebotenen Programme sind großzügig, und erfolgreiche<br />

klinische Abteilungen können ein ideales Umfeld für Exzellenz in<br />

Lehre und Forschung schaffen.<br />

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