16.11.2014 Views

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

SHOW MORE
SHOW LESS

Create successful ePaper yourself

Turn your PDF publications into a flip-book with our unique Google optimized e-Paper software.

June 27, 2007 EUROPEAN JOURNAL OF MEDICAL RESEARCH<br />

97<br />

children have an increased atherogenic risk pr<strong>of</strong>ile based on<br />

either TG levels and/or sdLDL. A careful clinical follow up <strong>of</strong><br />

children on HAART is required to monitor atherogenic complications.<br />

D.45 (Poster)<br />

HIV or ART? Gender differences in the causal<br />

attribution <strong>of</strong> symptoms and adverse events<br />

Kremer H. 1 , Sonnenberg-Schwan U. 1 , Arendt G. 1 ,<br />

Brockmeyer N. 2 , Ulmer A. 3 , Graefe K. 4 , Starke W. 5 , for the<br />

German Competence Network HIV/<strong>AIDS</strong><br />

1 German <strong>AIDS</strong> Society, All Around Women Special, Bochum,<br />

Germany, 2 Ruhr-University, Clinic for Dermatology, Bochum,<br />

Germany, 3 Praxis Ulmer/Fritsch/Müller, Stuttgart, Germany,<br />

4 ifi - Institute for Interdisciplinary Medicine, Hamburg,<br />

Germany, 5 Praxis Starke, Wiesbaden, Germany<br />

Objective: This multicenter study examines differences between<br />

men and women with HIV on physical symptoms,<br />

symptom severity, and the causal attribution <strong>of</strong> those symptoms<br />

as related to HIV disease, antiretroviral treatment<br />

(ART), or other reasons.<br />

Method: A total <strong>of</strong> 163 patients (55% male, 45% female)<br />

filled in a self-report questionnaire consisting <strong>of</strong> information<br />

on their ART, a comprehensive physical symptom checklist<br />

including a rating <strong>of</strong> symptom severity and the most likely<br />

cause: HIV, ART or other/unknown reasons. Self reported<br />

laboratory abnormalities were compared to laboratory reports<br />

provided by their physicians.<br />

Results: Women and men did not differ on the means <strong>of</strong> perceived<br />

symptom severity, sum <strong>of</strong> symptoms (28 ±15), and<br />

percentage <strong>of</strong> symptoms attributed to ART (27 ±22%). However,<br />

men attributed their symptoms significantly more <strong>of</strong>ten<br />

to HIV than women (25 ±23% vs. 16 ±20%, p = .01) and less<br />

<strong>of</strong>ten to other/unknown reasons (47 ±28% vs. 58 ±27%, p =<br />

.02). In contrast, women were significantly more likely to attribute<br />

laboratory abnormalities to ART (p = 0.04) and to discontinue<br />

Kaletra due to side effects (p = .03). Conversely,<br />

men were significantly more likely to take Kaletra than<br />

women (p < .01) and to have elevated triglycerides (p = .01).<br />

Overall, patients reported only between 5 to 30% <strong>of</strong> the detected<br />

laboratory abnormalities. There were no gender differences<br />

on awareness <strong>of</strong> laboratory abnormalities, except for<br />

women being significantly more likely than men to be aware<br />

<strong>of</strong> elevated creatinine levels (p = .02) and to change ART due<br />

to elevated creatinine levels (p = .02).<br />

Conclusions: Results suggest that people with HIV attribute<br />

about half <strong>of</strong> their symptoms neither to HIV nor to ART. The<br />

finding that men are more likely than women to relate their<br />

symptoms to HIV may have implications for the motivation to<br />

remain on the same ART regimen, even if side effects occur.<br />

In contrast, women may be more prudent in avoiding side effects<br />

<strong>of</strong> ART. The striking lack <strong>of</strong> awareness <strong>of</strong> laboratory abnormalities<br />

in both men and women may indicate a potential<br />

gap in physician-patient communication. The causal attributions<br />

<strong>of</strong> physical symptoms and laboratory abnormalities differ<br />

between men and women, which has implications for clinical<br />

practice and research.<br />

D.46 (Vortrag)<br />

Der Uridin-Spiegel im Plasma korreliert mit<br />

klinischen und laborchemischen Markern der<br />

mitochondrialen Toxizität<br />

Eckert R. 1 , Schirmer D. 1 , Winzer R. 1 , Heinz W. 1 ,<br />

Leyh M. 1 , Guhl C. 1 , Klinker H. 1 , Langmann P. 2<br />

1 Medizinische Klinik und Poliklinik II der Universität<br />

Würzburg, Schwerpunkt Infekiologie, Würzburg, Germany,<br />

2 Praxis für Gastroenterologie und Infektiologie, Karlstadt,<br />

Germany<br />

Hintergrund: Mitochondriale Toxozität wird unter anderem<br />

durch Hemmung der DNA-Polymerase g vermittelt. Experimentell<br />

konnte gezeigt werden, dass das Nukleosid Uridin<br />

diese Toxizitätseffekte verhindern kann.<br />

Fragestellung: Im zeitlichen Verlauf sollte an einem größeren<br />

Kollektiv untersucht werden, ob die Uridinspiegel mit<br />

klinischen Befunden unter ART, mit der ART oder Nebenwirkungen<br />

korrelieren.<br />

Methodik: Messung der Uridinplasmaspiegel erfolgte mittels<br />

HPLC und UV-Detektion. Von 182 HIV-Patienten (m/w:<br />

137/45; Durchschnittsalter: 41 Jahre) wurden Spiegel bestimmt,<br />

per T-Test analysiert und mit klinischen und laborchemischen<br />

Parametern korreliert.<br />

Ergebnisse: Patienten im CDC-Stadium C (n=33) hatten mit<br />

5,28±1,68mol/l einen deutlich niedrigeren mittleren Uridinspiegel<br />

als Patienten im Stadium A (n=98, 6,19±1,9mol/l)<br />

und B (n=51, 6,36±2,2mol/l).<br />

Bei Patienten, die dideoxy-NRTIs erhielt (n=43), fanden<br />

sich die niedrigsten Uridinspiegel der 4 Therapiegruppen (mit<br />

dideoxy-NRTI, NRTI, NRTI-frei, ohne Therapie) mit einem<br />

MW von 5,7±1,63mol/l.<br />

Der Uridinspiegel der Patienten, die mit NRTIs, aber ohne<br />

dideoxy-NRTIs behandelt wurden (n=111), betrug<br />

6,15±2,13mol/l und war bei den Patienten ohne NRTIs (n=7)<br />

im Mittel bei 6,34±2,74mol/l. Patienten ohne ART (n=21)<br />

wiesen die höchsten Uridinspiegel auf (6,53±1,55mol/l).<br />

Dabei waren die Werte therapienaiver Patienten (n=16) mit<br />

6,39±1,66mol/l im Vergleich zu Patienten in Therapiepause<br />

(n=5) mit 6,99±1,14mol/l erniedrigt (p>0,05).<br />

Während sich unter dideoxy-NRTI ein Abfall im Therapieverlauf<br />

nachweisen ließ, zeigte sich im Verlauf der HIV-<br />

Erkrankung ohne Therapie tendenziell ein Anstieg der Uridinspiegel.<br />

Auch Therapie mit non-dideoxy-NRTI führte im Verlauf<br />

(1,5 Jahren) zu einem leichten Anstieg der Uridinspiegel.<br />

Klinische Befunde wie Fettleber und Auftreten eines Diabetes<br />

mellitus waren ebenfalls mit niedrigen Uridinspiegeln korreliert.<br />

Schlussfolgerung: Die Korrelation des Uridinspiegels mit<br />

klinischen Befunden der mitochondrialen Toxizität zeigt<br />

sowohl hinsichtlich der Therapie als auch für den zeitlichen<br />

Verlauf eine schlüssige Übereinstimmung. Ob unter Substitutionstherapie<br />

eine inverse Korrelation von Uridinspiegeln und<br />

Reversibilität von Toxizität zu sehen ist, sollte genauer untersucht<br />

werden.

Hooray! Your file is uploaded and ready to be published.

Saved successfully!

Ooh no, something went wrong!