16.11.2014 Views

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

European Journal of Medical Research - Deutsche AIDS ...

SHOW MORE
SHOW LESS

Create successful ePaper yourself

Turn your PDF publications into a flip-book with our unique Google optimized e-Paper software.

June 27, 2007 EUROPEAN JOURNAL OF MEDICAL RESEARCH<br />

13<br />

safety in clinical trials and might harm the conduct <strong>of</strong> clinical<br />

trials.<br />

The process <strong>of</strong> refunding damages relies on two steps<br />

1. claiming the damage by the patient and<br />

2. accepting the claim by the insurance company<br />

First, the claim and its likelihood <strong>of</strong> success are influenced<br />

by the patients knowledge <strong>of</strong> the process and the quality <strong>of</strong> his<br />

legal representation. Second the acceptance <strong>of</strong> the claim can<br />

be severely delayed and obstructed by non-expert medical<br />

witnesses.<br />

With the case reported, we want to point out, that patient<br />

safety in clinical trials could be further enhanced by installation<br />

<strong>of</strong> public support for claims and panels <strong>of</strong> expert medical<br />

witnesses involved early in the process.<br />

B. Klink der HIV-Infektion<br />

B.ER.1<br />

Perinatal transmission <strong>of</strong> HIV and vaginal<br />

delivery: the Houston experience<br />

Levison J. 1 , Beasley A. 2 , Giordano T. 3<br />

1 Baylor College <strong>of</strong> Medicine, Department <strong>of</strong> Obstetrics and<br />

Gynecology/ Department <strong>of</strong> Family and Community Medicine,<br />

Houston, TX, United States <strong>of</strong> America, 2 Baylor College <strong>of</strong><br />

Medicine, Department <strong>of</strong> Obstetrics and Gynecology,<br />

Houston, TX, United States <strong>of</strong> America, 3 Baylor College <strong>of</strong><br />

Medicine, Department <strong>of</strong> Internal Medicine/Infectious<br />

Disease, Houston, TX, United States <strong>of</strong> America<br />

Objectives: To evaluate rates <strong>of</strong> HIV transmission associated<br />

with three modes <strong>of</strong> delivery in HIV-positive women: vaginal,<br />

Cesarean because <strong>of</strong> HIV status, and Cesarean for obstetric<br />

reasons<br />

Methods: Retrospective chart review was done to analyze the<br />

outcomes <strong>of</strong> five years <strong>of</strong> births to HIV-positive women in a<br />

prenatal care program in Houston, Texas. The HIV status <strong>of</strong><br />

babies was reported back to our program by HIV PCR at 2-4<br />

weeks <strong>of</strong> age and 4-6 months <strong>of</strong> age.<br />

Results: Between June <strong>of</strong> 2001 and December 2006 the Harris<br />

County Hospital District Women’s Program supervised the<br />

deliveries <strong>of</strong> 131 pregnant women. Standard treatment in our<br />

program is administration <strong>of</strong> highly active antiretroviral therapy<br />

(HAART) during pregnancy, IV zidovudine in labor, and<br />

six week oral prophylaxis with zidovudine for the baby. Following<br />

the ACOG guidelines, 76 (58%) <strong>of</strong> the women delivered<br />

vaginally and 55 (42%) delivered by Cesarean section.<br />

Among those who underwent Cesarean, 13 (10% <strong>of</strong> all pregnant<br />

women and 24% <strong>of</strong> all Cesareans) had a Cesarean for<br />

HIV-related reasons, i.e. viral load greater than 1000. The remaining<br />

42 Cesareans (32% <strong>of</strong> all pregnant women and 76%<br />

<strong>of</strong> all Cesareans) were done for obstetric reasons.<br />

There was a single case (0.7%) <strong>of</strong> mother to child transmission<br />

in a woman in the Cesarean group. She had arrived from<br />

another country at 36 weeks gestation with a viral load <strong>of</strong><br />

640,000. Because <strong>of</strong> bureaucratic obstacles she was unable<br />

obtain oral therapy before 38 weeks. She underwent elective<br />

Cesarean at 38 weeks after administration <strong>of</strong> 3 hours <strong>of</strong> IV zidovudine<br />

and her baby was HIV-positive at birth.<br />

Conclusions: Perinatal transmission <strong>of</strong> HIV is negligible in<br />

HIV-positive women treated with HAART during pregnancy<br />

who have viral loads less than 1000 and who undergo vaginal<br />

delivery.<br />

B.ER.2<br />

Psychiatrische Aspekte bei HIV und <strong>AIDS</strong>:<br />

Psychotrope Behandlungsstrategien,<br />

psychiatrische Nebenwirkungen der<br />

antiretroviralen Medikamente und Behandlung<br />

von Schlafstörungen<br />

von Einsiedel R. 1 , Jordan W. 1<br />

1 Städtisches Klinikum Magdeburg, Klinik für Psychiatrie und<br />

Psychotherapie, Magdeburg, Germany<br />

HIV-Infektionen und <strong>AIDS</strong> gehen mit einer hohen Prävalenz<br />

psychiatrischer Erkrankungen einher. Vor allem depressive<br />

Störungen, psychotische Symptome und Schlafstörungen können<br />

als genuine psychiatrische Erkrankung, HIV-induziert<br />

oder als unerwünschte Nebenwirkung der HIV-Virostatika<br />

auftreten und bedürfen einer differentialdiagnostischen<br />

Diskussion. Antiretrovirale und psychotrope Medikamente<br />

führen regelhaft zu unerwünschten Nebenwirkungen, dabei<br />

muss die psychotrope Medikation im Hinblick auf die antiretrovirale<br />

Therapie fachgerecht ausgewählt werden. Depressive<br />

Symptome kommen bei HIV-/<strong>AIDS</strong>- Patienten häufig<br />

vor und sollten mit selektiven Rückaufnahmeinhibitoren behandelt<br />

werden. Bei Psychosen aus dem schizophrenen Formenkreis<br />

sind ausgewählte atypische Neuroleptika einzusetzen,<br />

die wie die phasenprophylaktischen Medikamente bei affektiven<br />

Psychosen nach haematopoetischen Nebenwirkungen<br />

ausgewählt werden müssen. Schlafstörungen sind häufig und<br />

müssen nach einer diffentialdiagnostischen Überlegung spezifisch<br />

behandelt werden. Bisher wurden psychiatrische Aspekte<br />

bei HIV und <strong>AIDS</strong> vernachlässigt. Da es sich bei einer<br />

HIV-Infektion nicht mehr um eine Erkrankung mit schlechter<br />

Prognose handelt, sondern um eine chronische Erkrankung<br />

mit langer Lebenserwartung, ist eine psychiatrische und psychotherapeutische<br />

Mitbehandlung notwendig und kann vor<br />

allem zur Steigerung der Lebensqualität beitragen.<br />

B.ER.3<br />

Lipodystrophiesyndrom und Möglichkeiten der<br />

Behandlung aus der Sicht Betr<strong>of</strong>fener<br />

Schwarze S. 1<br />

1 Projekt Information e.V., München, Germany<br />

Das Lipodystrophiesyndrom wird nach derzeit vorherrschender<br />

Meinung vor allem von Medikamenten zur Behandlung<br />

der HIV-Infektion verursacht. Dabei stehen für die Betr<strong>of</strong>fenen<br />

die gut sichtbaren Fettverteilungsstörungen im Vordergrund<br />

(dünne Arme und Beine, eingefallenes Gesicht und /<br />

oder dicker Bauch, „Büffelnacken“ und – bei Frauen – vergrößerte<br />

Brüste). Hinzu kommen die langfristig vielleicht bedeutsameren<br />

Abweichungen der Blutfett- und Blutzuckerwerte.<br />

Die Betr<strong>of</strong>fenen leiden aber vor allem unter den sichtbaren<br />

Veränderungen ihres Körpers, weil sie damit einerseits<br />

als „krank“ oder „HIV-infiziert“ stigmatisiert werden, andererseits<br />

aber weil ihre Attraktivität und damit letztendlich ihr<br />

Selbstwertgefühl darunter leiden. Am besten wäre es, eine<br />

Lipodystrophie gar nicht erst entstehen zu lassen. Von einigen<br />

Medikamenten weiß man heute mit großer Sicherheit, dass sie<br />

an der Entstehung dieses Syndroms maßgeblich beteiligt sind<br />

und diese St<strong>of</strong>fe werden nur noch sehr zurückhaltend eingesetzt.<br />

Von den neueren Substanzen, die zumindest kurzfristig<br />

gut verträglich sind, ist naturgemäß noch wenig über<br />

mögliche Langzeitwirkungen bekannt. Einige Hinweise lassen

Hooray! Your file is uploaded and ready to be published.

Saved successfully!

Ooh no, something went wrong!