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June 27, 2007 EUROPEAN JOURNAL OF MEDICAL RESEARCH<br />

55<br />

B.8 (Poster)<br />

Cervical neck mass in HIV-infected patients<br />

Masuhr A. 1 , Drauz D. 1 , Kowol S. 1 , Arastéh K. 1<br />

1 Vivantes Auguste-Viktoria-Klinikum, Infektiologie und<br />

Gastroenterologie, Berlin, Germany<br />

Introduction: We report 58 (56 male, 2 female) HIV-infected<br />

patients who presented with an isolated cervical mass lesion<br />

at the Department <strong>of</strong> Infectious Diseases <strong>of</strong> the Vivantes Auguste-Viktoria-Klinikum,<br />

Berlin from 2001 through 2006.<br />

None <strong>of</strong> the patients was an IVDU, all <strong>of</strong> the males were<br />

MSM, and the two females had acquired HIV infection heterosexually.<br />

Methods: All patients were registered in the electronic medical<br />

database and data were retrospectively analysed for demographic,<br />

clinical, immunological and microbiological characteristics.<br />

Diagnosis was achieved by ultrasound guided<br />

biopsy in all patients. Biopsy material was evaluated after<br />

staining and immunohistology preparation.<br />

Results: The mean time between diagnosis <strong>of</strong> HIV infection<br />

and presentation for a cervical mass lesion was 6.5 years<br />

(range 1-20 yrs.). In 23 cases the histopathological findings<br />

showed a lymphoproliferative disease, 11 patients had<br />

Hodgkin’s disease, 10 had Non-Hodgkin’s lymphoma and<br />

two patients had lymph node metastasis <strong>of</strong> a solid carcinoma.<br />

Ten patients had acid-fast bacteria identified, 7 <strong>of</strong> them had<br />

mycobacterium tuberculosis and 3 had atypical mycobacteria<br />

on culture. Twenty-two patients were diagnosed with nonspecific<br />

lymphadenopathy, two patients had parotid cyst, and<br />

one had parotid pleomorphic adenoma. Patients with malignant,<br />

non-malignant, or infectious neck mass lesions showed<br />

no significant differences for age, duration <strong>of</strong> HIV infection<br />

and CDC staging.<br />

Conclusion: Biopsy revealed a diagnosis with an urgent need<br />

for treatment in almost two-third <strong>of</strong> the patients. Based on<br />

these findings, biopsy <strong>of</strong> HIV-infected patients with a neck<br />

mass lesion is strongly recommended regardless <strong>of</strong> constitutional<br />

signs and symptoms.<br />

B.9 (Vortrag)<br />

Retrospektive Analyse von Symptomatik und<br />

Therapieverlauf bei neun HIV-positiven Patienten<br />

mit multizentrischem Morbus Castleman<br />

Teutsch C. 1 , Träder C. 1 , Masuhr A. 1 , Arasteh K. 1 ,<br />

Kowol S. 1<br />

1 Auguste Viktoria Klinikum, Innere Medizin m. Sch.<br />

Infektiologie, Berlin, Germany<br />

Der multizentrische Morbus Castleman (MCD) ist eine seltene<br />

lymphoproliferative Erkrankung, die gehäuft bei HIVpositiven<br />

Menschen auftritt. Wir berichten in einer retrospektiven<br />

Analyse von neun HIV-positiven Patienten mit histologisch<br />

gesichertem MCD, die seit 1997 in unserer Klinik behandelt<br />

wurden. Das mediane Erkrankungsalter unserer Patienten<br />

betrug 41 Jahre. Alle Patienten waren männlich. Das<br />

mediane Überleben mit MCD war 33 Monate. Acht Patienten<br />

hatten bei Erstdiagnose eine generalisierte Lymphadenopathie,<br />

sieben eine Splenomegalie. Bei allen Patienten fand<br />

sich eine deutlich ausgeprägte B-Symptomatik und eine<br />

Anämie. Bei sieben Patienten konnte eine HHV-8-Assoziation<br />

nachgewiesen werden. Fünf Patienten hatten ein Kaposi-<br />

Sarkom. Im Krankheitsverlauf kam es bei einem Patienten zu<br />

einer Transformation zum Non-Hodgkin-Lymphom. Eine<br />

Splenektomie wurde bei drei Patienten durchgeführt. Therapeutisch<br />

wurde antiviral bei je fünf Patienten Foscarnet<br />

und/oder Cid<strong>of</strong>ovir eingesetzt. Sechs Patienten erhielten eine<br />

Polychemotherapie nach dem CHOP-Protokoll Ein Patient erhielt<br />

im Rezidiv nach CHOP IMVP-16. Ein Patient wurde mit<br />

Vinblastin behandelt. Rituximab wurde bei einem Patienten in<br />

Kombination mit CHOP eingesetzt. Bei sieben Patienten<br />

wurde mit der Diagnosestellung MCD mit einer ART begonnen.<br />

Unter der alleinigen virusstatischen Therapie mit<br />

Foscavir/Cid<strong>of</strong>ovir gab es bei aktivem MCD kein<br />

Ansprechen. Die sechs mit CHOP behandelten Patienten kamen<br />

in Remission, die bis zu 67 Monate anhielt (Median 17<br />

Monate). Ein weiterer Patient war nach Rituximab-CHOP 32<br />

Monate in Remission. Im Rezidiv nach CHOP war durch<br />

IMVP-16 bei einem Patienten eine erneute Remission für 14<br />

Monate erzielt worden. Ein Patient hatte nach Splenektomie<br />

und Immunrekonstitution unter ART eine Remission von 54<br />

Monate. Drei der vier verstorbenen Patienten starben im Rahmen<br />

des progredienten MCD, ein Patient an einem Analkarzinom/Kaposi-Sarkom.<br />

Zusammenfassend zeigte sich, daß beim<br />

HIV-assoziierten MCD CHOP eine wirksame und gut<br />

verträgliche Therapie ist. Im akuten Schub scheint eine<br />

alleinige antivirale Therapie mit Foscarnet oder Cid<strong>of</strong>ovir<br />

keinen ausreichenden Effekt beim MCD zu haben.<br />

B.10 (Poster)<br />

Gastrointestinal spindle cell tumor in a young<br />

HIV1-infected African woman<br />

Zoufaly A. 1 , Schmiedel S. 1 , Lohse A.W. 1 , van Lunzen J. 2<br />

1 Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, 1. Medizinische<br />

Klinik, Hamburg, Germany, 2 Universitätsklinikum Hamburg-<br />

Eppendorf, Ambulanzzentrum Infektiologie, Hamburg,<br />

Germany<br />

Diffuse intestinal Kaposi sarcoma shares macroscopic and<br />

histopathologic features with gastrointestinal stromal tumors<br />

and correct diagnosis may pose a clinical challenge. We describe<br />

the case <strong>of</strong> a young HIV1 infected African lady without<br />

advanced immunodeficiency who presented with a diffuse<br />

spindle cell tumor <strong>of</strong> the gut. Initial diagnosis was that <strong>of</strong> a<br />

gastrointestinal stromal tumor based on endoscopy and<br />

histopathology. Further evaluation revealed evidence for human<br />

herpesvirus 8 and the diagnosis had to be changed to diffuse<br />

intestinal Kaposi sarcoma. Antiretroviral triple therapy<br />

together with chemotherapy was commenced and has led to a<br />

[Figure1]

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