31.10.2013 Aufrufe

Abstractbook als PDF downloaden - hno kongress 2011

Abstractbook als PDF downloaden - hno kongress 2011

Abstractbook als PDF downloaden - hno kongress 2011

MEHR ANZEIGEN
WENIGER ANZEIGEN

Sie wollen auch ein ePaper? Erhöhen Sie die Reichweite Ihrer Titel.

YUMPU macht aus Druck-PDFs automatisch weboptimierte ePaper, die Google liebt.

Histologie: Ektopes SD-Gewebe im Bereich des Zungengrundes.<br />

Postoperativ besteht eine diskrete Dysphagie und eine leichte subklin. Hypothyreose.<br />

Szintigraphie: Der präoperative Speicherfokus ist nicht mehr vorhanden.<br />

Labor (postoperativ): Anhaltend subklinische Hypothyreose mit massiv erhöhtem TSH –<br />

die Substitution mit L-Thyroxin wird erhöht.<br />

Schlussfolgerung: Zungengrundstrumen stellen eine Rarität dar. Orthotopes SD-Gewebe<br />

ist im vorliegenden Fall nicht vorhanden, klinisch bestehen die typ. Symptome einer<br />

Hypothyreose. Bei geringer operativer Komplikationsrate, ist der Eingriff auch bei niedrigem<br />

Entartungsrisiko gerechtfertigt. Alternativ: engmaschige Kontrollen. Prä- und postoperative<br />

SD-Kontrolluntersuchungen sind wichtig, ebenso die Substitution mit L-Thyroxin.<br />

G6/2 – O6<br />

Prevertebral Tendinitis or Benign Prevertebral Effusion - an uncommon<br />

differential diagnosis of retropharyngeal abscess formation<br />

Georg Philipp Hammer 1 , Robert Vollmann 2 , Josef Simbrunner 2 , Karl Kiesler 1 ,<br />

Gerhard Friedrich 1<br />

1<br />

Universitäts-Klinik für H<strong>als</strong>-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Medizinische Universität Graz, Austria<br />

2<br />

Universitäts-Klinik für Radiologie, Medizinische Universität Graz, Austria<br />

Purpose: The prevertebral tendinitis is an inflammatory process, which affects the<br />

cervicothoracic prevertebral muscles. This extremely rare entity was first described by<br />

Hartley and Fahlgren in 1964 and until now there exist just some case reports or case series<br />

dealing with this process.<br />

Unfortunately it is quite easy to misdiagnose or mistake the prevertebral tendinitis as an<br />

abscess, because of the imaging features.<br />

The aim of this study is to offer pathways in the diagnosis of this rare disease and to prevent<br />

unnecessary surgery.<br />

Methods and Materi<strong>als</strong>: Six patients with already by imaging or retrospectively after surgery<br />

by pathologic report diagnosed prevertebral tendinitis were included in this study. Three<br />

patients just received contrast enhanced computed tomography (CT) and another group of<br />

three patients received magnetic resonance imaging (MRI). In two out of three MRI<br />

examinations, we additionally performed diffusion weighted images (DWI) and calculated the<br />

apparent diffusion coefficient (ADC) map.<br />

Results: In two out of three patients, who received CT examinations, the prevertebral<br />

inflammatory changes were misdiagnosed as an abscess. This diagnosis was corrected after<br />

surgery by pathologic report.<br />

All patients revealed a prevertebral effusion. Five out of six patients showed<br />

amorphous calcifications in the tendon of the prevertebral muscles. In all cases a slight<br />

elevation of CRP and a normal WBCC was observed.<br />

Conclusion: The prevertebral tendinitis can easily be mistaken as an abscess in CT scans.<br />

Howeverit is necessary to make a clear diagnosis to avoid unnecessary surgery. According<br />

to ourpatients the best imaging feature is MRI with DWI and ADC map to exclude an abscess<br />

and reveal the benign prevertebral effusion to confirm the diagnosis of prevertebraltendinits.<br />

41

Hurra! Ihre Datei wurde hochgeladen und ist bereit für die Veröffentlichung.

Erfolgreich gespeichert!

Leider ist etwas schief gelaufen!