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Psychiatrie Verena Kaiser Wintersemester 2011/12 - anthropia

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<strong>Psychiatrie</strong>Demenz3 Präparate sind derzeit in Verwendung:- Rivastigmin (Exelon®)∙ Hemmt auch die BuChE (ButinylCholinEsterase)- Donepezil- GalantaminDiese Präparate unterscheiden sich in der Pharmakodynamik, daher ist bei Nichtvertragen eines Präparates ein WechselsinnvollBei allen Antidementiva reicht einmalige Gabe pro Tag ausPräparate sind nicht krankheitsmodifizierend und symptomatisch: bei Absetzen bald wieder AusgangslageEin Drittel NonresponderStudien: über 6 Monate plazebokontrolliertKeines der Präparate zeigte in Studien ein besseres Outcome als die anderenRivastigmin: Pflaster: genaue Vorschriften wie und wo zu applizieren- Keine besondere Hautpflege nötig- Mit Anfangsdosis beginnen: 4 Wochen warten, dann Dosis anpassenRivastigmin – pharmakologische Eigenschaften- Central Selectivity∙ No cardiac, respiratory, hepatic, renal effects expected at “effective” doses- Brain-Region Selectivity∙ No effects on pontine, medullary, or cerebellar function expected at doses affecting cortex,hippocampus∙ Preferential activity at the G1 form of enzyme• G1 inhibition 4 times more potent than G4 form• G1 form predominant in cortex and hippocampus of brains- Dual Inhibition∙ Inhibits AChE∙ Inhibits BuChEHalf-life pharmacokinetic 15 h Half-life pharmacodynamic 10 hBioavailability 36% Protein binding 40%Elimination renal Dose starting 1.5 mg bidDrug interaction no AChE G1 yesTmax 0.5–2 h AChE G4 yesMetabolism by CYP system noMajor Cholinergic Changes in AD- Depletion of ACh: especially in moderate to severe disease stages- Decline in choline acetyltransferase (ChAT) activity- Loss of cholinergic neurons∙ Loss of muscarinic (M2) receptors∙ Loss of nicotinic receptors (nAChR)- ↓ AChE- ↑ BuChEReasons for Changing ChE Inhibitors- Declining long-term efficacy- Tolerability concerns∙ Sleep disturbances∙ Muscle cramps, weakness∙ Acute cholinergically mediated AEs, eg, nausea and vomiting<strong>Verena</strong> <strong>Kaiser</strong> Seite 22

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