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Zeitschrift für Rheumatologie – Supplement 1 - Deutsche ...

Zeitschrift für Rheumatologie – Supplement 1 - Deutsche ...

Zeitschrift für Rheumatologie – Supplement 1 - Deutsche ...

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POFR4-9<br />

Active metabolites of vitamin d in the treatment of osteoporosis<br />

in systemic lupus erythematosus patients<br />

Zborovsky AB., Vargina VN., Zavodovsky BV.<br />

Research Institute for clinical & experimental rheumatology, Russian Academy<br />

of medical sciences<br />

Introduction: Osteoporosis (OP) oft en occur in rheumatic diseases,<br />

such as systemic lupus erythematosus (SLE). Certain role in development<br />

of OP in SLE scientists allocate to presence of chronic immunoinfl<br />

ammation, depression of function of ovaries in women and hypogonadism<br />

in men, decreasing of vitamin D 1-alpha-hydroxylase activity<br />

in kidneys, development of a secondary hyperparathyroidism, restriction<br />

of mobility and insolation of patients, early and long immunodepressants<br />

administration. Th erefore, early diagnostics, prophylaxis and<br />

treatment of pathological changes in bones in these patients is actual.<br />

Purpose: To investigate Alphacalcidol effi ciency in secondary osteoporosis<br />

in patients with SLE.<br />

Methods: We observed 62 SLE patients (55 women and 7 men). Th e age<br />

of the patients was from 16 to 64 years. Bone mineral density (BMD)<br />

were determined by ultrasound densitometry of os calcaneus with<br />

„UBIS-3000“ (France). Concentration of osteocalcin in serum and<br />

cross laps in urine was determined with ELISA test („OSTEOMETER“,<br />

Denmark). Alphacalcidol (Alpha-D3-TEVA, Israel) was used in osteopenia<br />

in dose 0.5 mcg, in osteoporosis - 0,75 mcg per day. Patients with<br />

OP were treated during 9 months. Alphacalcidol was taken by 13 patients<br />

with SLE. Th e control group consisted of patients with SLE, which<br />

for the various reasons could not receive alphacalcidol.<br />

Results: Osteoporosis has been founded in 37 % patients with SLE. Decreasing<br />

of BMD was accompanied by the bone pain and pathologic<br />

fractures in anamnesis (fracture of a femur neck -1 case, fracture of a<br />

forearm -2 cases, vertebrae fracture -1 case). Th e concentration of osteocalcin<br />

in serum and cross laps level in urine in majority of the patients<br />

with OP were higher than in control group. Studing of biochemical<br />

markers of bone metabolism has showed that OP patients with SLE<br />

have a high level of bone metabolism. We revealed positive dynamics<br />

aft er 9th month of therapy with alphacalcidol in majority patients:<br />

considerabe decreasing of bone pain, increasing of muscule strength,<br />

BMD, normalization of biochemical markers of bone metabolism. In<br />

control group we observed decreasing of bone mineral density and biochemical<br />

markers of bone metabolism.<br />

Conclusion: Th us, the results of this study allow to recommend the<br />

active metabolites of vitamine D, for example, alphacalcidol, for correcting<br />

of OP in the patients with SLE.<br />

References:<br />

1. Sinigaglia. L., Varenna. M., Binelli. L. et al. Determinants of bone<br />

mass in systemic lupus erythematosus: a cross sectional study on premenopausal<br />

women. // J. Rheumatol.- 1999.-Vol. 26.-16.-P. 1280-1284<br />

2. Redlich. K., Ziegler. S., Kiener. H.P. et al. Bone mineral density and<br />

biochemical parameters of bone metabolism in female patients with<br />

systemic lupus erythematosus. // Ann. Rheum.Dis.- 2000.-Vol. 59.-14.-<br />

P. 308-310<br />

3. Gilboe. I.M., Kvien. T.K., Haugeberg. G., Husby. G.. Bone mineral<br />

density in systemic lupus erythematosus: comparison with rheumatoid<br />

arthritis and healthy controls. // Ann. Rheum. Dis.- 2000.-Vol. 59.-12.-<br />

P. 110-115<br />

POFR4-10<br />

C4d deposits in degenerated meniscal tissue<br />

Knöß M. 1 , Dankof A. 2 , Otto M. 1 , Kriegsmann J. 1 , Krukemeyer MG. 3 ,<br />

Krenn V. 1<br />

1 Gemeinschaftspraxis <strong>für</strong> Pathologie, Trier, 2 Institut <strong>für</strong> Pathologie, Charite,<br />

Berlin, 3 Paracelsus-Kliniken Deutschland GmbH, Osnabrück<br />

Meniscal degeneration (MD) is a common disorder of the fi brous cartilage<br />

of the human knee joint. Nevertheless, studies concerning the<br />

pathogenesis are rare. Although the frequent occurrence of meniscal<br />

degeneration is a well-known fact and its consequences include rupture<br />

and even loss of the meniscus, the pathogenetic factors are established<br />

insuffi ciently. Histomorphologically three diff erent variants of meniscal<br />

degeneration have been described: calcifi cation, acellular hyalin degeneration<br />

and mucoid or myxoid degeneration. Th e latter is the most<br />

frequent one. In the past mucoid degeneration (mD) has usually been<br />

considered to be the result of endogenous or exogenous trauma. Additionally,<br />

synthesis of mucopolysaccharides following malnutrition of<br />

the meniscal tissue was suspected to be of pathogenetic relevance. Our<br />

aim was to asses the involvement of immunological processes in mD by<br />

performing immunostainings with antibodies against C4d and CD68.<br />

15 medial menisci from patients who underwent meniscectomy because<br />

of meniscal tears were selected for this study. Focal C4d deposits were<br />

demonstrated for the fi rst time in meniscal extracellular matrix within<br />

areas of mucoid degeneration or fi brillation. In conclusion, depositions<br />

of C4d may be an immunohistochemical parameter for mD.<br />

POFR4-11<br />

Die Operationstechnik der Handgelenkarthrodese mit<br />

gerader AO-Titan-Handgelenkarthrodesenplatte beim Rheumatiker<br />

mit spezieller Weichteildeckung<br />

Gaulke R., Krettek C.<br />

Unfallchirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover<br />

Einleitung: Die Plattenarthrodese des rheumatisch destruierten Handgelenkes<br />

wurde aufgrund häufi g auft retender Weichteilirritationen<br />

und Frakturen osteoporotischer Mittelhandknochen zugunsten der<br />

Rushpinarthrodese von den meisten Chirurgen verlassen. Mit der AO-<br />

Handgelenkarthrodesenplatte steht jetzt ein Implantat zur Verfügung,<br />

welches distal mit 2,7 mm Schrauben besetzt wird und den Mittelhandknochen<br />

daher nicht mehr so stark schwächt. Um auch das Problem<br />

des inneren Dekubitus durch die Platte zu lösen wurde eine Technik<br />

zur Weichteildeckung entwickelt.<br />

Operationstechnik: Nach dem Anlegen der Platte im Verlauf des 2.<br />

Strecksehnenfaches dorsoradial am Radius sowie am II. Mittelhandknochen<br />

wird der mittlere Teil der Platte und das Karpus mit dem Retinaculum<br />

extensorum und der Handgelenkapsel gedeckt. Der distale<br />

Plattenanteil am Handrücken wird mit der aufgefächerten freien Extensor<br />

carpi radialis brevis-Sehne gedeckt. Sollten proximale Plattenanteile<br />

in Kontakt mit Strecksehnen kommen, so wird dieser Anteil des<br />

Implantates mit der aufgefaserten Extensor carpi radialis longus-Sehne<br />

gedeckt. Nach Abschluß der Weichteildeckung sollten alle Extensorensehnen<br />

bis auf den Extensor pollicis longus ulnar der Platte verlaufen.<br />

Der Abductor pollicis longus und der Extensor pollicis brevis kreuzen<br />

die proximale Platte in ihrem muskulären Anteil, ihre Sehnen verlaufen<br />

radial der Platte. Durch diese Weichteildeckung der Platte wird deren<br />

Kontaktfl äche zur Haut insbesondere über den Schraubenköpfen<br />

geglättet und gepolstert, sodass die Gefahr eines inneren Dekubitus<br />

vermindert wird.<br />

Ergebnisse: Bei 26 in dieser Weise operierten Handgelenken trat kein<br />

innerer Dekubitus auf. Kein Patient fühlte sich durch das Implantat<br />

gestört.<br />

Fazit: Unter Verwendung moderner Implantate und Beachtung der<br />

sorfältigen Weichteildeckung kann die Plattenarthrodese risikoarm<br />

auch beim Rheumatiker mit atropher Haut und Unterhaut eingesetzt<br />

werden.<br />

<strong>Zeitschrift</strong> <strong>für</strong> <strong>Rheumatologie</strong> · <strong>Supplement</strong> 1 · 2006 | S63

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