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Einführung - KOPS - Universität Konstanz

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179<br />

Im Vergleich zu den Strukturstandards beschränkt sich die Prozeßorientierung der HAP-Stan-<br />

dards nicht nur auf die Sektion „Verfahrens- und Vorgehensweisen“, sondern erstreckt sich<br />

auch auf die weiteren zwei Sektionen „Humanressourcen“ und „Bewertung und Qualitätssi-<br />

cherung“, wie aus den Abschnitten 3.3 „Pflegerische Dienste“ und 4.4 „Mentale Gesundheitsleistungen“<br />

entnommen werden kann: 591<br />

Ausgewählte Beispiele für Prozeßstandards des HAP-Handbuchs<br />

3.3 Nursing Services<br />

C Human Resources<br />

Staff qualifications and experience are appropriate to the care group being looked after.<br />

1. Levels of staffing and patterns of deployment of nursing staff are evaluated to meet patient<br />

care needs.<br />

2. (...)<br />

3. Mechanisms exist to identify and meet development needs of individual staff in relation<br />

to clinical services provided by the hospital.<br />

4. There is a record development programme for each nurse, updated annually or as necessary,<br />

based on systematic appraisal of skills, knowledge and competencies required for<br />

the post held.<br />

5. (...)<br />

6. Specific programmes are available for nursing staff to develop skills associated with current<br />

care initiatives and legislation.<br />

4.4 Mental Health Services<br />

E Evaluation And Quality Assurance<br />

1. There is a defined programme for quality improvement of mental health services.<br />

2. Patient advocasy systems are encouraged and facilitated.<br />

3. Records are kept of all violent incidents.<br />

4. The ward manager ensures that reports of visits by the Mental Health Act Commissioners<br />

are readily available to staff and that appropriate action is taken as required.<br />

5. There is evidence of current, systematic clinical audit.<br />

Anhand der exemplarisch ausgewählten Standards kann konstatiert werden, daß die Verfasser<br />

des Handbuchs bei der Aufstellung der Standards einen eindeutigen Schwerpunkt auf die Pro-<br />

zeßorientierung gelegt haben, ohne die Bedeutung der strukturorientierten Standards für die<br />

Bewertung eines Krankenhauses zu vernachlässigen. Ungeachtet dieser eindeutigen Ausrich-

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